Om het aantal dodelijke ongevallen te verminderen voert de Franse overheid een doorgedreven beleid tegen snelheidsovertredingen. Belgen die op vakantie gaan moeten extra opletten, want veel van de meest actieve flitspalen bevinden zich op de populaire vakantieroutes van de Belgen.

VAB logoDe tijd dat je in Frankrijk met de maximum toegelaten snelheid kon flirten is definitief voorbij. De politie voert een actief beleid tegen hardrijders en door de overeenkomsten tussen de Franse en Belgische overheid komen de boetes ook effectief aan. Belgen krijgen overigens de meeste boetes uit Frankrijk. In de eerste helft van juli werden er 15.577 landgenoten geflitst in Frankrijk. Vorig jaar werden in dezelfde periode 19.959 Belgen geflitst in Frankrijk. Er waren dus 22% minder boetes, maar het blijft een hoog cijfer. In Frankrijk worden dagelijks ongeveer 100.000 automobilisten geflitst en 1,2% van de snelheidsovertreders in Frankrijk is dus een Belg.

Dat zo veel landgenoten zich laten verrassen heeft voor een deel te maken met het feit dat 7 van de meest actieve flitscamera’s zich bevinden op routes die veel door Belgen worden gebruikt. Vier flitspalen uit deze top 10 liggen op de as Parijs – Bordeaux en nog eens drie flitspalen bevinden zich op de weg richting Côte d’Azur en Spanje. De Franse politie beschikt sinds kort ook over anonieme voertuigen die al rijdend de snelheid van andere auto’s kunnen controleren. Hiervoor werden 160 wagens aangekocht, allemaal van het type Renault Mégane, Peugeot 208 en Citroën Berlingo.

Franse boetes die in je bus vallen kun je overigens maar beter meteen betalen. Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt. Door een Europese regelgeving moet elke buitenlandse boete ook vergezeld zijn van extra informatie in de taal van de overtreder of een verwijzing naar een website waar in de eigen taal meer uitleg wordt gegeven. In de praktijk is dit meestal ook zo, maar zelfs wanneer het niet zo is, raadt VAB wel aan om de boete te betalen. De boete vervalt namelijkt niet, dus wanneer je terug op Franse bodem komt, kan de politie de boeten nog steeds innen. Joni van VAB zocht uit hoe het nu precies in mekaar zit.

De verschillende radars die je kunt tegenkomen op vakantie:

  • Gewone flitspaal : 3600 exemplaren.
    Controleert de snelheid in gevaarlijke zones en wordt altijd aangekondigd door waarschuwingsborden. De tolerantiemarge is 5 km/u (bij minder dan 100 km/u) en 5% (bij meer dan 100 km/u).
  • Mobiele controle in politieauto : 780 exemplaren.
    Ingezet door politie en gendarmerie. Gebruikt dezelfde correctiemarge dan de gewone flitspaal. Deze snelheidscontroles worden uiteraard niet aangekondigd.
  • Controles voor vrachtwagens (radar discriminant) : 221 exemplaren.
    Zijn zo ingericht dat ze alleen de snelheid van voorbijrijdende vrachtwagens controleren, zelfs op autowegen met drie rijstroken.
  • Trajectcontrole (radar-tronçon) : 75 exemplaren.
    Vooral op secundaire wegen in Frankrijk. Aangekondigd door een bord ongeveer 1 à 2 km op voorhand.
  • Roodlichtcamera : 712 installaties.
    Neemt twee foto’s: één als je bij rood licht over de lijn rijdt, één als je verder rijdt. Als je over de lijn rijdt maar dan stopt zal je geen boete ontvangen.
  • Flitspaal bij wegenwerken : nog te bepalen.
    Verplaatsbare flitspalen, altijd aangekondigd door een bord ‘Contrôle radar’. Werden getest in 2012 en zullen in de komende maanden in gebruik genomen worden.
  • Pedagogische radar : 1010 exemplaren (waarvan 167 voor flitspaal).
    Een digitaal bord dat de gereden snelheid aangeeft, samen met een tekst om het gedrag aan te passen.
  • Nieuwe mobiele flitscontrole : 160 exemplaren.
    Renault Mégane en Peugeot 208 en Citroën Berlingo, in het bezit van politie en gendarmerie, die al rijdend auto’s kunnen flitsen. Doel: overtreders aanpakken die veel te snel rijden (vanaf 146 km/u op autosnelweg, 124 km/u op expressweg, 102 km/u op routes nationales en 61 km/u in steden).
  • ‘Dubbele’ radars (radars double face) : proefproject.
    Toestellen die zowel de voorste als de achterste nummerplaat kunnen flitsen. Worden getest in de loop van 2014. Doel: beter fotomateriaal verzamelen, want momenteel wordt slechts 60% van de overtreders ook effectief beboet omdat de foto’s vaak niet bruikbaar zijn.
  • VAB logo

www.vab.be