Loop nooit over de sporen
Je leven is een omweg waard
Eén van de grootste veiligheidsproblemen op het spoor is spoorlopen. Het is het enige probleem, veroorzaakt door derden, waarbij het aantal gevallen én het aantal doden blijft stijgen. Infrabel is erg bezorgd over deze stijging en trekt aan de alarmbel. Want waarom zou je je leven riskeren om een paar minuten tijd te winnen ?
Spoorlopers
Spoorlopers zijn mensen die langs of op het spoor lopen dit om een kortere weg te nemen, omdat ze het spannend vinden of gewoon om hun hond uit te laten. Velen zijn zich jammer genoeg niet bewust dat spoorlopen levensgevaarlijk is, dat het zorgt voor enorme vertragingen bij het treinverkeer en dat het zware boetes kan opleveren. Het spoorwegdomein is privédomein en bovendien gevaarlijk terrein !
Onrustwekkende stijging
In vijf jaar tijd is het aantal spoorlopers bijna verdrievoudigd. Anno 2009 maakten de treinbestuurders nog gemiddeld 100 keer melding van spoorlopers, terwijl in de eerste drie maanden van 2014 het aantal meldingen al op 240 lag.
In 2013 vielen er 9 doden en 4 zwaargewonden, omdat ze onbevoegd op of langs de sporen liepen. Twee jaar eerder vielen er zelfs15 dodelijke slachtoffers.
Jaar | 2012 | 2013 | 1e trister 2014 |
Aantal zwaargewonden | 5 | 4 | 4 |
Aantal doden | 3 | 9 | 1 |
Aantal vastgestelde gevallen | 727 | 1122 | 240 |
Aantal minuten vertraging | 66.039 | 63.772 | – |
3,5 uur vertraging per dag
Het is niet zo verwonderlijk dat spoorlopen grote vertragingen veroorzaakt bij het treinverkeer. De veiligheidsprocedure bepaalt immers dat wanneer een treinbestuurder mensen langs het spoor opmerkt, het treinverkeer onmiddellijk moet worden stilgelegd. De vertragingen die daaruit voortkomen, kunnen hoog oplopen, tot wel 3,5 uur per dag. Bespaar de treinreizigers dit leed en gebruik altijd de tunnel, brug of beveiligde overweg in de buurt om het spoor veilig over te steken.
Trauma voor de treinbestuurder
Niet alleen de spoorloper en de treinreiziger, maar ook de treinbestuurder zelf kan ernstige gevolgen ondervinden van gevaarlijk gedrag in de buurt van de sporen. Wanneer een bestuurder jou plots op de sporen ziet en alle remmen moet dichtgooien, bezorgt je hem de schrik van zijn leven.
Wat doet Infrabel om spoorlopen tegen te gaan ?
Ondanks grote gevolgen voor de stiptheid, is voor Infrabel het uitgangspunt veiligheid. Infrabel is volop bezig met het beveiligen van de gevoeligste punten en voorziet zowel harde als zachte maatregelen tegen spoorlopen :
A. Harde maatregelen
De harde maatregelen zijn technisch en infrastructureel van aard. Deze zijn bedoeld om spoorlopen niet meer mogelijk te maken.
- Installatie van struikelmatten : Deze matten maken het – door hun oneffenheid – spoorlopers moeilijk om het spoor over te steken.
- Afsluitingen : Rond de gevoelige zones worden afsluitingen geïnstalleerd. Hierin bestaan twee soorten: natuurlijke omheiningen zoals een dicht struikgewas of artificiële omheiningen zoals hekken.
- Verbodsborden : Er worden nieuwe verbodsborden geplaatst aan de perronrand.
B. Zachte maatregelen
Om mensen blijvend bewust te maken van het gevaar is sensibilisering nodig. Daarom heeft Infrabel, in nauwe samenwerking met de NMBS (Securail) en de spoorwegpolitie, een nationale bewustmakingscampagne op touw gezet. Onze veiligheidscampagne richt zich in de eerste plaats op de treinreizigers, mensen die in de buurt wonen van het spoorwegdomein en de schoolgaande jeugd.
Gerichte communicatieacties: Infrabel heeft een aantal gevoelige zones gedefinieerd op basis van veiligheidsstudies. Daar waar gekend is wat de oorzaak is van spoorlopen, worden specifieke communicatieacties uitgerold zoals het uitdelen van flyers en het rondsturen van mailings.
Nationale mediacampagne : De stijging van het aantal doden wijst erop dat het grote publiek zich niet realiseert hoe levensgevaarlijk spoorlopen is. Daarom organiseert Infrabel, naast de lokale acties, ook een nationale bewustmakingscampagne. Het uitdragen van deze boodschap wordt gerealiseerd door het uitzenden van 2 choquerende spots om zo het doelpubliek te confronteren met de gevolgen van spoorlopen. Deze worden zowel online als op de publieke omroepen komende periode uitgezonden.
Interne communicatiecampagne : Als we willen dat het grote publiek de regels volgt, moeten onze eigen medewerkers natuurlijk ook het goede voorbeeld geven. Daarom worden al de medewerkers van NMBS en Infrabel aangespoord tot een correct gedrag op en rond het spoor.
INFRABEL is een overheidsbedrijf dat de infrastructuur van het Belgsiche spoornet beheert. Deze organisatie bouwt, onderhoudt, vernieuwt en ontwikkelt ons spoorwegennet. Daarnaast staat het ook in voor de co¨rdinatie van het Belgische en buitenlandse treinverkeer over ons grondgebied. Om dit uitgebreide netwerk van ongeveer 3374 km rails optimaal te beheren, doet Infrabel een beroep op 12.500 personeelsleden.
INFRABEL N.V. van publiek recht
Barastraat, 110
1070 Brussel
communicatie@infrabel.be – www.infrabel.be .
Coverfoto : spoorlijn Kontich-Lier in Lint.