Op de laatste gemeenteraad van januari jl. werd het klachtenregister besproken.
Een belangrijke sleutel tot een meer klantgerichte opstelling van de gemeente is de klachtenbehandeling. We zien een klacht immers niet als een bedreiging, maar als een signaal voor de verbetering van de dienstverlening.
Hoewel de gemeente Hove hiervoor reeds een intern systeem heeft, bestond de ombudsdienst tot nu toe voornamelijk in de grotere steden. De Vlaamse Overheid deed, na de inwerkingtreding van het gemeentedecreet, een oproep bij de gemeentebesturen om als proefproject een lokale ombudsfunctie uit te werken die de klachten in tweede lijn kan behandelen. Mortsel, Hove, Rumst en Wijnegem besloten op deze oproep in te gaan. Zij hebben samen met IGEAN dienstverlening als proefproject een onafhankelijke lokale ombudsdienst opgericht, waar hun burgers met klachten terecht kunnen.
Een werkgroep, waaraan zowel beleidsmensen als ambtenaren van de vier gemeenten deelnamen, heeft een reglement voorbereid waarin alle mogelijkheden worden opgenomen die de burgers hebben om te deel te nemen aan de werking van het bestuur. Dit gaat van eenvoudige meldingen, bijvoorbeeld over een verzakt voetpad, tot verzoekschriften en voorstellen aan de gemeenteraad. Ook het systeem van klachtenbehandeling, zowel door de gemeentediensten in eerste lijn als door de lokale ombudsdienst in tweede lijn, worden in het reglement beschreven.
Wanneer je informatievragen hebt of een melding wenst te doen over een probleemsituatie, kan je daarvoor uiteraard terecht bij de gemeentelijke diensten zelf. Hove beschikt over een meldingskaart, maar ook de communicatieambtenaar zal je graag verder helpen.
Opmerkingen of voorstellen voor het beleid kan je richten tot het schepencollege. Ook wanneer je klachten hebt over de dienstverlening van de gemeente Hove, kan je in eerste instantie terecht bij de gemeentelijke diensten zelf. Dit kan bij de communicatieambtenaar, de gemeentesecretaris of het schepencollege. Alle klachten worden geregistreerd en op een neutrale manier onderzocht. Samen met de betrokken dienst wordt naar een oplossing gezocht om soortgelijke problemen in de toekomst te vermijden.
Wanneer de behandeling van een klacht door de gemeente volgens de indiener ervan fout gelopen is of zonder gevolgen blijft, kan hij zich vanaf nu gratis wenden tot de lokale ombudsdienst. De ombudsdienst staat volledig onafhankelijk van het gemeentebestuur en zal de klacht registreren en op een discrete en neutrale manier behandelen, waarbij hij in eerste instantie bemiddelend zal optreden.
Klachten in 2014
In 2014 werden er 20 klachten geregistreerd (12 in 2013, 16 in 2012).
Aantal klachten per dienst/onderwerp (sommige klachten omvatten meer onderwerpen. Bijgevolg ligt het aantal van onderstaand overzicht hoger dan het aantal ingediende klachten) :
Politie
– Nachtlawaai : 2
– Snelheid verkeer : 2
– Parkeerboete : 1
Ruimtelijke ordening
– Onwettige bouwwerken : 1
– Hinder horeca-zaak : 1
– Activeringsheffing : 1
Technische dienst
– Toestand bermen en voetpaden na werken (nutsleidingen) : 1
– Straatvegen : 1
Milieu/groen
– Onderhoud privé groen : 3 (na aanmaning door gemeenschapswacht)
– Huisvuilophaling : 2
– Verkoop vuilniszakken : 1
– Kwaliteit GFT-zakken : 1
– Onderhoud openbaar groen : 1
Financiën
– Belastingen : 1
Jeugd
– Halloweenactiviteit : 1
– Overlast Tjok : 1
Openbaar vervoer : 1
Raadslid Filip Lecoutre (CD&V) stelde “dat er een verhoging is tegenover vorig jaar. Niet alle klachten worden op tijd beantwoord. Zeker het niveau van de fiscaliteit.” Volgens burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) is “de antwoordtijd niet langer dan in de vorige legislatuur. Wat de fiscaliteit betrof : de betrokken burger stelde een dubbele vraag. Hij stelde ze aan de N-VA en stuurde ze naar het College van Burgemeester en schepenen. Hij baseerde zich op de uitgave van een N-VA-brochure in 2008. Dit zorgde voor verwarring op het politiek en administratief gedeelte. Hij kreeg vele antwoorden per e-mail. Hij was hier niet mee tevreden. Wat nachtlawaai betreft zijn dit bekende namen die er opduiken. De onderhoud van privé groen kadert in het haagscheren. In het volledige kader van alle diensten die we moeten leveren is het nog zeer aanvaardbaar.”
Verdere info bij informatieambtenaar Davy Verbeeck, tel. 03 / 460.33.11. – e-post : davy.verbeeck@hove.be .