Het Kartel ‘Fan van Hove’ (CD&V, O-VLD en onafhankelijken) organiseerde op zondag 11 oktober jl. een rally langsheen Hovese verkavelingen en toekomstige verkavelingen.

Na hun vertrek aan de Sint-Laurentiuskerk kwamen de wandelaars/fietsers via de Mortselsesteenweg aan het Hortensiahof, vlak naast de school Regina Pacis 1.

P1000559  P1000558

Verkaveling 1 :

“U herinnert zich eind 2012, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen, de commotie rond het bouwdossier Hortsensiahof aan de Mortselsesteenweg. De bouwaanvraag daar gold voor 40 dienstenresidenties.

Zo’n dienstenresidentie klinkt sociaal, maar het is gewoon een woonst voor iets meer vermogende senioren, waar diensten en zorg aangeboden worden.

Het zorgt dus ook voor meer personeel en leveranciers en een niet te aanvaarden mobiliteitsdruk. Het gaat hier namelijk om een druppeltje bouwgrond, geprangd tussen de villa Hortensiahof, haar parkgebied en de school Regina Pacis. Na een analyse van de argumenten, weigerde het vorige schepencollege dan ook de vergunning.

De aanvrager ging daarop verhaal halen bij de Deputatie van de Provincie Antwerpen en kreeg daar maar deels gelijk. De gemeente ging daar, op aandringen van Fan van Hove, niet mee akkoord en ging in beroep bij de raad van Vergunningsbetwistingen. Het nieuwe gemeentebestuur blijkt onzeker over de kansen van het beroep en treft dan maar een overeenkomst met de ontwikkelaar : 1 bouwlaag minder lost volgens hen alle problemen op.

Het nieuwe bestuur maakt daarbij geen gebruik van het daartoe opgestarte RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan).

Meer zelfs : het gebied van Hortensiahof wordt uit het RUP gehaald. Het project is momenteel in volle uitbouw en de toekomst zal enkel uitwijzen dat het daar hoegenaamd niet past” aldus raadslid Luc Vuylsteke de Laps (CD&V).

 

Verkaveling 2 :

verkaveling Mortselsesteenweg

“In hetzelfde gebied als Hortensiahof, tussen de Mortselsesteenweg en de Louis Van Lindenstraat, wordt een verkavelingsaanvraag ingediend voor 23 percelen, met een bouwdichtheid van net boven de 24 wooneenheden per ha en zeer beperkte parkeervoorzieningen.

P1000569

In de GECORO (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) kwam er dan ook een stroom van kritiek over dit nieuwe dossier :

– “Dit is maximalisatie van de bouwoppervlakte”

– “Dit is een verkaveling zoals 40 jaar geleden”

– “Waarom heeft het bestuur in de voorbije twee jaar geen werk gemaakt van het voorziene RUP, om zo meer greep te krijgen op het gebied ?”

De enige verdediging voor het project vanuit het schepencollege luidde : “Deze vorm van verkaveling gaf, gezien er geen hoogbouw komt, de minste weerstand bij de buurtbewoners.” Het schepencollege gebruikte daarop zijn numerieke meerderheid en keurde het wegentracé en de bijhorende verkaveling wel degelijk goed . De bijdrage daarvan op de lokale mobiliteit : 23 woningen met elk 2 tot 3 wagens en meerdere bewegingen per dag … .”

 

Foto’s © Gazet van Hove – coverfoto : nieuwe appartementen Oudstrijdersstraat Hove.