Op de jongste gemeenteraad werd deze vraag gesteld door de groen-linkse leider Jo Ampe.

Kapelstraat
groen-links bekijkt hun “verwezenlijkingen” in de Kapelstraat …

“Graag hadden we het standpunt van het bestuur en het standpunt van de politiezone HEKLA in verband met ontwijkend gedrag van vrachtwagenchauffeurs die de kilometerheffing zullen proberen te ontwijken ? Op 1 april 2016 start in België de slimme kilometerheffing voor trucks van + 3,5 ton. In bijlage 2 van het decreet worden de ‘wegtypes’ vermeld, conform artikel 2.4.4.0.2.3°, die in aanmerking komen voor deze heffing. Daarbij staat de N1 (Mechelsesteenweg) en de N10 (Liersesteenweg/Provinciesteenweg) vermeld. Deze beide gewestwegen beïnvloeden zeer sterk de verkeersdruk in het centrum van Hove. Het invoeren van deze nieuwe regelgeving zal automatisch leiden tot een toename van het zwaar verkeer op deze as voor het lokale vrachtverkeer. De oost-westas is daarenboven de parallelle weg voor die beide ‘gewestwegen’. Zij zal dan ook voor het bovenlokale vrachtverkeer de ‘ontwijkende alternatieve weg’ bij uitstek worden. Als we nu al merken dat, ondanks de zogezegde inspanningen van HEKLA en het bestuur, nog steeds, bijna klokvast dagelijks de toelevering van goederen met vrachtwagens van Delhaize via de oost-westas gebeurt, dit ondanks het specifieke verbod op die as voor doorgaand verkeer van + 3,5 ton en de eerdere inspanningen die vorige besturen hebben ondernomen in overleg met Delhaize, vragen we ons nu af in hoeverre het bestuur inspanningen doet om deze te verwachten extra toename te ontmoedigen. Knelpunt van de heraanleg van de oost-westas naar een weg 30km/uur was het element ‘doorgaand’ zwaar verkeer. Zowel de nieuwe aanleg in Hove als de bestaande infrastructuur voorbij de grenzen van Hove, aan de oostelijke en de westelijke, zijn niet voor dit wegtransport ontworpen. Graag hadden we daarom van het bestuur vernomen : is de impact van de slimme kilometerheffing op het doorgaand verkeer in Hove al op het HEKLA-overleg besproken ? Zo ja : effect op oost-westas en Lintsesteenweg ? Is dit al besproken op de GBC ? Welke afspraken zijn er gamaakt in het algemeen ? Met HEKLA ? Specifiek met Edegem en Boechout ? Welke inspanningen, welke maatregelen zullen er genomen worden om deze verkeersevolutie op te vangen ? Wanneer zullen deze maatregelen ingang vinden ? Hoe zal dit gecommuniceerd worden ? Hoe zal dit aangebracht worden ? Hoe gaat de handhaving opgevolgd worden ?” aldus Jo Ampe.

P1020002
het mikpunt van groen-links. Je moet immers in de Wereldwinkel kopen !!!

Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde : “In Hove is de tonnenmaat beperkt tot 7,5 ton, niet 3,5 ton. Dit was ook zo onder de vorige legislatuur en is niet gewijzigd. We spreken hier niet over firma’s, enkel over grootwarenhuizen want er zijn er meerdere in de onmiddellijke buurt. De toelevering van deze handelszaken verloopt één keer per dag, meestal ’s nachts. Elk bestaand reglement staat of valt met de handhaving. Vroeger hadden we hier veel meer trafiek wegens de aanwezigheid van bedrijven zoals Van Laer, Van Brussel en Sobemi. We zijn vandaag goed bedeeld.

Ik zal vragen aan HEKLA om een situatie analyse te maken. Dan zullen we het binnen HEKLA bekijken. We hebben maar een beperkte mogelijkheid voor de handhaving. Transportondernemingen zullen verkeersboetes van 50 euro met een grimas betalen in plaats dan dat ze met hun zware vrachtwagens over de Mechelsesteenweg moeten omrijden en de scherpe bocht in Mortsel Oude God nemen over de Statielei naar de Liersesteenweg en verder naar Boechout. Binnenkort zullen we heel waarschijnlijk honderden lichtere vrachtwagens krijgen om de bestaande wetgeving te omzeilen”.

Foto’s © Gazet van Hove.