De gemeenteraad nam kennis van het aantal klachten en meldingen die burgers maakten in de gemeente.
In het Gemeentedecreet, Titel VI : Participatie van de burger, Hoofdstuk I : Klachtenbehandeling, bepaalt artikel 197 dat de gemeenteraad een systeem van klachtenbehandeling organiseert en dat de klachten één keer per jaar aan de gemeenteraad moeten worden voorgelegd. Het systeem van klachtenbehandeling wordt bepaald door het reglement participatie van de burger, goedgekeurd door de Hovese gemeenteraad van 31 maart 2008.
Klachten in 2015
In totaal werden er 17 klachten geregistreerd in het afgelopen jaar 2015 (20 in 2014, 12 in 2013, 16 in 2012), verspreid over volgende diensten :
OCMW (Dienstencentrum ‘Ten Hove’) : 1 klacht over het meubilair DC Ten Hove.
Politie/Mobiliteit (verkeer) : 4 klachten o.a. over parkeren, zone 30, Wouwstraat en Lintsesteenweg.
Politie (overlast) : 2 klachten over o.a. omgevingshinder/geluidsoverlast ‘De Pomp’ en ‘Tjok’.
Technische Dienst-Openbare werken : 3 klachten over communicatie Geelhandlaan (2) en communicatie bij wegenwerken.
Technische Dienst-Groen : 3 klachten over onkruid en onderhoud openbaar groen (2) en geluidshinder werken groendienst.
Milieu : 4 klachten over afvalophaling (3 over vergeten ophaling en 1 invoering diftar).
Meldingen in 2015
In totaal werden er 82 meldingen geregistreerd in 2015 ( 92 in 2014, 86 in 2013 en 2012), verspreid over volgende diensten en thema’s :
Technische Dienst Openbare werken/Wegen : verzakking voetpad 12, slechte staat of verzakking wegdek 6, slechte staat fietspad 2, verstopte riolering 5, kapotte openbare verlichting 1, werken nutsleidingen 1, loshangende kabel 1, glas op straat/parking/fietspad 2, stenen vallen van pand 1, dood dier op openbare weg 1, poort begraafplaats stuk 1, vuilnisbakje van paal gerukt 1;
Technische Dienst Groen : onderhoud openbaar groen (en onkruidbestrijding) 7, beschadigde grasstrook (-berm) 2, dode bomen 2, onderhoud privé groen 1, bladkorven 3;
Politie : verkeersveiligheid vraag politiecontroles/flitspaal 2, kapot verkeerslicht 1, gebrekkige verkeerssignalisatie 6, éénrichtingsverkeer 1, verkeer Lintsesteenweg 1), nachtlawaai/geluidshinder 5;
Milieu : sluikstort 2, zwerfkat 1, te weinig huisvuilzakken op rol 1, volle kledingcontainer 1, informatieve vraag afvalophaling 1;
Ruimtelijke Ordening (en Rampenplanning) : bouwvergunning 1, contact schepen 1, informatieve vraag rookmelders 1, informatieve vraag subsidies 1;
Bevolking : adreswijziging 1;
Communicatie : ongewenst reclamedrukwerk 1, informatieve vraag bereikbaarheid centrum (Zomer End Feesten) 1, gemeentelijke webstek 2;
Personeel : informatieve vraag organogram 1.
De meldingen kwamen via volgende kanalen bij het Hovese gemeentebestuur terecht :
1) e-loket : 58
2) e-post : 19
3) telefoon : 4
4) ingevulde (afgedrukte) meldingskaart : 1.
Verschil tussen een klacht en een melding
Voorbeeld melding :
“er zit een zwarte kat in mijn tuin”
Voorbeeld klacht :
“er zit een zwarte kat in mijn tuin en dit is de schuld van mijn buurvrouw”.
Verdere info bij informatieambtenaar Davy Verbeeck, gemeentehuis, tel. 03 / 460.33.11. – davy.verbeeck@hove.be .
Foto’s © Gazet van Hove.