Brussel wil een stadion bouwen op grondgebied van Grimbergen en Wemmel – Vlaanderen dus. Een stand van zaken.
Door Johan Laeremans – www.doorbraak.be .
De stad Brussel betaalt tientallen jaren 4 miljoen euro voor exploitatie van het gepland stadion om haar imago op te kloppen – ad Mayeur-em dei gloriam – terwijl de Brusselse tunnels onder het betonrot kreunen.
Wij verwachten in de komende weken de bouwaanvraag voor een multifunctioneel complex : een stadion met de Engelse naam ‘Eurostadium Brussels’ op parking C op het grondgebied van Grimbergen en van een klein stukje van Wemmel, eigendom van de stad Brussel.
Op 10 augustus diende het studiebureau Technum in opdracht van de bouwgroep Ghelamco lnvest nv een uitgebreide Kennisgevingsnota project MER (Milieu Effectenten Rapport) in bij de gemeenten Grimbergen en Wemmel. De terinzagelegging in de gemeenten Grimbergen en Wemmel gebeurde tussen 21 augustus en 19 september 2015. De dienst MER van de Vlaamse overheid ontving in totaal 51 inspraakreacties. Die kwamen van burgers, van buurgemeenten, van fracties van politieke partijen en van het maatschappelijk middenveld. De MER-dienst vroeg ook adviezen op bij de administraties en openbare besturen.
Aan de hand van deze ingekomen reacties en adviezen maakte de dienst MER een overzichtelijke bundel op met ‘Richtlijnen milieueffectrapportage’, gepubliceerd op 9 november 2015.
Op 10 december bezorgde Technum in opdracht van Ghelamco Invest nv een kanjer van een Ontwerp project-MER : 730 bladzijden voer voor specialisten maar met een vlot leesbare niet-technische synthese.
Financieel komt het hele plaatje voor het project op parking C voorlopig uit op 636.000.000 euro, bij benadering opgesplitst in 3 miljoen voor paviljoen, 165 miljoen voor parking, 215 miljoen voor multifunctioneel complex (stadion), 100 miljoen voor wegen en driveway en 153 miljoen voor innovatiecampus.
De onafhankelijke Grimbergse Gecoro (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) bestudeerde de reuzenturf. Overeenkomstig met haar opdracht bracht ze hierover op 18 december 2015 advies uit. Wij resumeren het essentiële. De commissie kent de stedenbouwkundige opbouw en de architectuur van het voorgesteld project op zich een hoge kwaliteit toe. De aanleg van het park is ecologisch een verbetering en de beleving van het terrein krijgt een gevoelige verbetering, vergeleken bij de huidige situatie van parking C. De inpassing in de omgeving geeft evenwel aanleiding tot aanzienlijke omgevingshinder in zake verkeersproductie, lucht- en geluidshinder.
Het studiebureau Technum geeft bij het begin van het rapport aan dat de tijdige realisatie van het project vóór 2020, namelijk voor het Europees voetbalkampioenschap, van kapitaal belang is. Dat uitgangspunt maakt het voorgestelde rapport niet objectief. De negatieve gevolgen worden geminimaliseerd, voorgestelde milderende maatregelen zijn niet evident (tijdig) realiseerbaar.
De locatie in een zone met een reeds verzadigde verkeerssituatie (Ring R0-noordrand) met in de onmiddellijke buurt het Neo-project zal leiden tot nog meer aanzienlijke files. Een dagelijkse tewerkstelling van 3.300 tot 3.600 eenheden verhoogt daarbij ook nog de belasting op het lokale wegennet.
De aanpassing van het Koning Boudewijnstadion aan de UEFA-normen werd als alternatief niet onderzocht. De oprichting van een stadion op Schaarbeek Vormingsstation met voordelen inzake niet-bewoning en geen actuele oververzadiging werd verworpen omwille van de niet-realiseerbaarheid vóór 2020.
Om het geheel financieel mogelijk te maken krijgt het complex bijkomende functies met een totale vloeroppervlakte van 627.000 m2. Wij sommen de globale en naar beneden afgeronde cijfers op : horeca en toeristische logistiek : 117.000 m2, bedrijven : 45.000 m2, kantoren : 18.000 m2, diensten : 47.000 m2, nuts-en gemeenschapsvoorzieningen : 79.000 m2, socio-culturele uitrusting : 6.000 m2 en opslagruimte : 70.000 m2.
De realisatie van dit project koppelen aan de gelijktijdige optimalisatie van de R0-ring en de realisatie van het geplande tramspoor Brabantnet (o.m. met een lijn Willebroek – Strombeek-Bever) is tussen nu en 2018/2020 niet meer mogelijk. Wellicht begint alleen al de realisatie van het tramspoor pas in 2018 en duurt ze vermoedelijk 6 tot 8 jaar. Ook voor de aanpassing van de R0-ring zijn we nog lang niet zover evenmin als budgetten ervoor.
Strombeek-Bever (deelgemeente van Grimbergen) dient in de geografische afbakening opgenomen, bij de weerslag van de geluidsoverlast en de luchtvervuiling. De impact op de waterhuishouding — en daar kan het lager gelegen Wemmel van meespreken, nvdr – werd onvoldoende bestudeerd.
Ten slotte verwijst de Gecoro voor dit project naar de juridische afwijking van het GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoerings Plan) art. C 1.1 : ‘Bedrijven die omwille van hun schaal en hun ruimtelijke impact niet verenigbaar zijn met de omgeving worden niet toegelaten.’ Een stadion van 366.485 m2 en een Campus van 192.786 m2 zijn duidelijk grootschalig.
Om te besluiten : ‘De locatie is niet aangepast. De druk om tegen 2020 een Europastadion te realiseren minimaliseert de talrijke negatieve effecten op de omgeving. Die negeren is niet verantwoord. Daarom adviseert de Gecoro van Grimbergen dit dossier negatief.
En wie zouden wij zijn om alleen al om deze redenen dit megaproject van een Brusselse voetballobby in een ander gewest en een ander taalgebied af te wijzen en met alle democratische middelen te blijven bestrijden ?
Naar de Vlaamse overheid toe herinneren wij eraan dat zij jaren terug mede op aandringen van het Halle-Vilvoorde Komitee het gebied van parking C klasseerde onder de categorie : Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB), een afkorting die aanvankelijk stond voor Vlaams Stedelijk gebied rond Brussel.
Het zou ons verwonderen mocht de Vlaamse regering van vandaag, nu onder de leiding van de Vlaams-nationalist Geert Bourgeois, straks dat Vlaams strategisch gebied zomaar zou prijsgeven aan Brusselse en Anderlechtse expansieplannen zonder er zelf ook maar enig strategisch plan voor op te maken.
Gemeentelijke Commissie
In een op 19 december 2015 gehouden gemeentelijke commissie die de Grimbergse gemeenteraad hieromtrent moest voorbereiden, bleek dat zowat de hele vergadering, inclusief de aanwezige burgemeester, op dezelfde golflengte zat en dat wij dus ook gemeentelijk een negatieve beslissing mogen verwachten.
Plotse kink in kabel
De teksten hierboven waren geschreven toen ons op 26 januari onverwacht het bericht bereikte dat ‘Technum’ bij de opmaak van zijn 730 bladzijden dik ‘Ontwerp project-Mer’ belangrijke fouten had begaan bij de discipline ‘mobiliteit’ en hierover nieuwe ontwerpteksten zou opmaken. Vermits ons blad vaste verschijningsdata heeft en het nog weken kan duren vooraleer wij over nieuw teksten beschikken, besloten wij niettemin onze geschriften te laten voor wat ze waren. Technum zal immers zijn stadionplannen op parking C blijven verdedigen en wij blijven daar op die locatie vierkant tegen.
Deze tekst verscheen in het jongste nummer van ‘De Zes’. Meer info : redactie@dezes.org .
De Vlaamse Volksbeweging organiseert op 20 maart 2016 een betoging tegen het geplande voetbalstadion. Motto : ‘Brussels stadion op Parking C ? Duizend maal nee ! ‘. Meer info : www.vvb.org.
Foto’s © Reporters.