De Vlaamse Regering werkt stilletjes verder aan de plannen voor de verbindingsweg N10-R11 door de mooie Koude Beekvallei.
Vooreerst is dit een aanslag op de laatste grote open ruimte tussen Mortsel en Borsbeek, op het landschap en op de waardevolle natuur aldaar.
Maar verder vrezen we dat de verbindingsweg de verkeersproblemen in de regio NIET zal oplossen, wel integendeel. Het kruispunt Borsbeeksesteenweg / Provinciesteenweg aan de tramterminus in Boechout is nu al overbelast. Dat zal alleen maar erger worden.
Verder zal de weg heel wat verkeer uit Hove, Lint en Lier aantrekken, op weg naar het rondpunt van Wommelgem. En dat zal allemaal moeten passeren door het centrum van Boechout ! Onze mening is dat Lier nu moet ontsloten worden naar de E 313 richting afrit Massenhoven en niet door Mortsel.
Het verkeer dat nu door Mortsel rijdt, gaat richting Antwerpen, niet naar het rondpunt van Wommelgem. Je moet maar eens kijken hoe weinig wagens er aan het kruispunt Antwerpsestraat / Krijgsbaan naar rechts richting Wommelgem afslaan : zo goed als niemand !! De verbindingsweg zal het verkeer in Mortsel dus NIET doen afnemen.
Gaan we daarvoor de laatste mooie open ruimte tussen Mortsel, Borsbeek en Boechout opofferen ? In de mooie Koude Beekvallei waar de drie gemeenten, Provincie Antwerpen waterbeleid, Landschapspark Zuidrand en Natuurpunt alle moeite voor hebben gedaan ? Er werden wandel- en fietspaden aangelegd voor passieve recreatie, de Fortloop werd terug open gelegd voor meer waterveiligheid en meer natuur, en nu dit ? De verbindingsweg zou nog meer ‘dieren onder de wielen’, doen belanden, verkeersslachtoffers dus.
De geplande KMO-zone vlakbij Klein-Zwitserland, net naast de Krijgsbaan, aan de ‘monding’ van de geplande verbindingsweg dus, is ons ook een doorn in het oog. Een natuurgebied dient een verbinding te hebben met de omgeving. De corridor tussen Fort 3 en Fort 4 moet open blijven. Dit is o.a. een zeer belangrijk foerageergebied voor vleermuizen, en zoals sommigen onder jullie zeker al weten, is de vleermuizenkolonie in de Antwerpse Forten de grootste van Europa !!! … En strikt wettelijk Europees beschermd !
Er is de vogeltrektelpost Zigeuner waar jaarlijks honderdduizenden vogels worden geteld door onze vrijwilligers. Gaan we dat nu allemaal laten verloren gaan door nog eens een nieuwe weg waar weer nieuwe files zullen ontstaan ? Want één ding is zeker : met de verbindingsweg komen er nog nieuwe files bij. De Krijgsbaan kan geen bijkomend verkeer meer slikken.
Als … en ik zeg als de verbindingsweg er toch moet komen, dan zal het in een tunnel zijn, en wel een tunnel vanaf de grens Lier / Boechout voor doorgaand verkeer. De Provinciesteenweg zou dan enkel voor lokaal verkeer dienen, zodat de dorpskom van Boechout niet meer in twee gesneden wordt door een drukke rijbaan.
Bijkomend voordeel is dat reeën en andere zoogdieren veiliger de N10 kunnen oversteken ter hoogte van de open ruimte tussen Boechout en Lier, van de Boshoek tot de Molenbeekvallei. Anders zou zich hier stilaan een dure ecoduct opdringen. Deze tunnel zou dus heel wat problemen in één keer kunnen oplossen.
We zullen er met Natuurpunt alles aan doen om te vermijden dat de verbindingsweg er komt, daar kunnen jullie op rekenen !!
Bert Andries
Voorzitter Natuurpunt Land van Reyen
In
De Rietvink, jrg. 23, nr.2, april 2016.
Foto’s © Gazet van Hove