Bouwen en wonen
Wie onlangs in de buurt van het Stadsplein kwam, zal wellicht gemerkt hebben dat het bouwproject Brialmont in de Lodewijk Dosfellei uit de startblokken is geschoten. Door de langwerpige vorm van het bouwperceel, de smalle rijweg aan de ene zijde, de aanwezigheid van de fortvijver aan de andere zijde en de onderkeldering tot aan de stoeprand, is het voor het werfverkeer enkel mogelijk om te laden en lossen vanop de Lodewijk Dosfellei. De laad- en loszone die daar voorzien wordt, zorgt ervoor dat de twee kranen op de bouwwerf alles op een veilige manier kunnen lossen en verplaatsen binnen de werfzone.
Omdat de laad- en loszone niet alleen een halve breedte van de Lodewijk Dosfellei inneemt maar ook lang genoeg moet zijn voor de vrachtwagens, heeft dit een impact op de verkeerssituatie. Zo is het niet mogelijk om tweerichtingsverkeer te behouden ter hoogte van de bouwwerf. Een oplossing met verkeerslichten ter hoogte van de werfzone werd onderzocht maar is niet haalbaar. Dit zou enerzijds een rij wachtende voertuigen vormen langs het Stadsplein tot op de Liersesteenweg. In de andere richting zouden de auto’s staan aanschuiven tot op de Krijgsbaan.
Dit wordt de nieuwe verkeerssituatie vanaf 20 juni :
– Lodewijk Dosfellei en Fortstraat worden enkelrichting komende van de Liersesteenweg, via het Stadsplein, in de richting van de Krijgsbaan. Dit is enkel zo op werkdagen. Tijdens het weekend, het bouwverlof en op feestdagen blijft het verkeer in beide richtingen mogelijk. Voor bewoners van de Fortstraat en het Dosfelhof blijft de dubbele rijrichting in de Fortstraat, ook op werkdagen.
– Het doorgaand verkeer dat van de R11 (Krijgsbaan – Wommelgem – Borsbeek) richting Stadsplein wil rijden : zij worden omgeleid langs de Heirbaan / Drabstraat. Voor de vrachtwagens is er hier vandaag reeds een tonnagebeperking en deze wordt behouden. Met AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) werd afgesproken om de lichtenregeling in de Drabstraat ter hoogte van het kruispunt met de Liersesteenweg aan te passen in functie van een betere afwikkeling van het verkeer.
– De voertuigen komende van de N1 (Antwerpen – Berchem) en de E19 (Wilrijk) : zij zullen langs de Antwerpsestraat en de Statielei naar het Stadsplein geleid worden of kunnen opteren voor Grotenhof, via de R11 richting Wommelgem. In Grotenhof wordt tijdelijk de rijrichting omgekeerd, van de Krijgsbaan naar het Stadsplein. Het korte stukje Grotenhof ter hoogte van het station blijft dubbele rijrichting. De tonnagebeperking voor vrachtwagens die vandaag reeds van kracht is in Grotenhof blijft behouden.
– De situatie in de Neerhoevelaan blijft ongewijzigd en behoudt de status van ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en een tonnageverbod.
Waarom werd er geopteerd voor eenrichtingsverkeer in de Lodewijk Dosfellei met toegelaten rijrichting van het Stadsplein naar de Krijgsbaan en niet omgekeerd ? Na onderzoek blijkt dit de veiligste manier om het werfverkeer te organiseren.
– Mocht er geopteerd worden voor de andere rijrichting, dan zouden de vrachtwagens bij het verlaten van de werfzone langs het station een moeilijke bocht moeten nemen. Hierbij komt de fietsostrade volledig in de dodehoekzone te liggen wat tot zeer gevaarlijke situaties zou leiden. De draaicirkel van de meeste vrachtwagens is te groot waardoor zij ter hoogte van de parking en de fietstunnel over de rand van het plein zouden terechtkomen.
– Nu zullen de vrachtwagens via Lier naar de werf in Mortsel rijden nl. via de Liersesteenweg en het Stadsplein. Ze moeten dus aankomen in de ‘juiste’ rijrichting om de laad- en loszone op een veilige manier te bereiken en deze via de Fortstraat opnieuw te verlaten.
Termijn
De startdatum van deze nieuwe verkeerssituatie werd verschoven van 18 april naar 20 juni. Hierdoor kunnen we de hinder met 2 maanden inkorten. De nieuwe verkeerssituatie is voorzien tot het einde van het jaar. In september volgt er alvast een tussentijdse evaluatie.
Winkelen
De winkels in Mortsel blijven perfect bereikbaar tijdens de werken. Omdat eenrichtingsverkeer in de Lodewijk Dosfellei en de Fortstraat enkel op werkdagen van kracht is, is er een optimale bereikbaarheid tijdens de weekends, waaronder ook enkele topweekends zoals Mortsel feest! in juni en Mortsel wintert! In december. Ook het bouwverlof valt grotendeels samen met de koopjesperiode, wat mooi meegenomen is.
De ondergrondse parking blijft steeds perfect bereikbaar. Op werkdagen niet via de Lodewijk Dosfellei, maar wel via andere invalswegen zoals de Statielei, de Liersesteenweg en de Grotenhof.
verdere info : www.mortsel.be .
Foto’s © Gazet van Hove.