Op de jongste gemeenteraad van september jl. vroeg het groen-linkse raadslid Diederik Vandendriessche om de invoering van de maximumsnelheid van 30 km/uur in de woonstraten van de Veldkantwijk, de Vogeltjeswijk en de Vredewijk.

Vredewijk bord
binnenkort ook 30 km/uur in de wijk

“In de verslagen van het schepencollege wordt melding gemaakt van het feit dat op 22 augustus beslist werd om tijdelijk een zone van 30 km/uur in te stellen in de wijk BPA 9 (Veldkantwijk tussen Lintsesteenweg en Paul van Ostaijenlaan). Die beslissing kwam onder meer tot stand op vraag van enkele bewoners van de wijk, die naar aanleiding van de werken aan de Geelhandlaan de snelheidsproblematiek hadden aangekaart via de meldingstool op de website. Er is een enorme toename van verkeer in de wijk (nu ook de dubbele richting opnieuw is opgeheven) en algemeen leeft het gevoelen dat 50 km/uur te hoog is in de wijk. Daarom hebben sommige bewoners ook vlaggetjes aan hun voorgevel gehangen met de boodschap ‘Merci om trager te rijden’. De tijdelijke invoering van 30 km/uur is een goede maatregel, maar het kan slechts een eerste stap zijn. Door het feit dat deze wijk geen voet- of fietspaden heeft, is een snelheidsreglementering van maximum 50 km/uur te hoog. Los van de werken in de Geelhandlaan zou hier altijd 30 km/uur moeten gelden en zou het – door de aanwezigheid van een groot aantal jonge gezinnen – bijvoorbeeld goed zijn dat er borden kwamen met de melding ‘Opgepast : spelende kinderen’. In sommige gevaarlijke bochten (onder meer in de Veldkantvoetweg) lijkt ook een spiegel aangewezen. Naast de wijk BPA 9 zou het een algemene maatregel kunnen zijn om zone 30 in te voeren in alle typische woonstraten van de verschillende Hovese wijken. Sommige wijken hebben die zone 30 al, andere (zoals de Vogeltjeswijk of de Vredewijk) niet. De doorgangsstraten zouden eventueel 50 km/ uur kunnen blijven, maar de typische woonstraten zijn daar niet langer mee gediend. Concreet dienen zich momenteel de volgende vragen aan : – de beslissing voor een tijdelijke zone 30 dateert van 22 augustus. Wat is de timing om de maatregel daadwerkelijk uit te voeren ? – Kan het schepencollege overwegen om een definitieve zone 30 in te voeren in de wijk BPA 9 ? – Kunnen er borden met ‘Opgepast ! Spelende kinderen’ worden geplaatst in deze wijk ? – Kunnen er spiegels worden geplaatst in bochten waar gemotoriseerd verkeer en zwakke weggebruikers elkaar pas kunnen zien na de bocht (onder meer Veldkantvoetweg) ? – Kan het schepencollege overwegen om een definitieve zone 30 in te voeren in de resterende woonwijken van Hove waar nog steeds 50 km/uur geldt ?” aldus de groen-linkse interpellant.

Kapelstraat
groen-links bewondert zijn “verwezenlijkingen” : geen beveiligd fietspad in de drukke Kapelstraat …

Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde “dat we zijn het aan het bekijken hoe we in deze wijk BPA 9 de 30 km/uur kunnen invoeren. De Bloemenwijk is reeds volledig 30 km/uur. Voor de Vogeltjeswijk onderzoeken we het ook”.

Incident gesloten.

Flitspaal Boechoutsesteenweg
flitspaal Boechoutsesteenweg

 

Foto’s © Gazet van Hove.