MORTSEL – Enkele maanden geleden besliste de NMBS om niet langer te investeren in vijftien van de 41 Vlaamse fietspunten waar volgens de spoorwegmaatschappij te weinig reizigers opstappen. Daarmee zou op 1 december het doek zijn gevallen over het Fietspunt Mortsel-Boechout-Hove-Kontich-Lint, uitgebaat door de vzw Werkmmaat (‘Werk op Mensenmaat’), een sociaal-economie-organisatie, gelegen aan het treinstation van Mortsel-Oude God. Het fietspunt biedt tevens een herstelservice aan volgens het veilig-thuis-kom-principe waarbij onder meer werknemers van bedrijven, scholieren en bezoekers aan ziekenhuizen uit de nood worden geholpen.
Onder impuls van de provincie Antwerpen hebben de betrokken gemeentesturen gemeenschappelijk een duurzaam traject uitgestippeld om de werking verder te kunnen zetten. Ze wordt zelfs uitgebreid : voortaan zal ook de gemeente Edegem deelnemen. Het Fietspunt Mortsel-Boechout-Hove-Kontich-Lint-Edegem bestrijkt daardoor het grootste deel van de Antwerpse Zuidrand. Erwin Lauriks, coördinator van Werkmmaat : ‘Voor ons fietspunt zou zo 24.000 euro verloren gaan, waardoor het doek dreigde te vallen over dit gemeentegrens-overschrijdende fietspunt. Geloof me : dat kwam aan als een donderslag bij heldere hemel. Bedoeling is dat we ook nieuwe projecten gaan uitbouwen rond de Blue-bikes in Kontich en Hove.’
Schepen Steve D’Hulster (sp.a) van Mortsel : ‘De betrokken besturen bleven niet bij de pakken zitten en beslisten hun eigen financiële bijdrage gevoelig te verhogen. Samen investeren we dit jaar 78.747 euro, volgend jaar 90.810 euro en 84.810 euro in 2018. Op die manier blijft de werking verzekerd, en de tewerkstelling gegarandeerd voor tien medewerkers binnen de sociale economie.’ Schepen Goedele Van der Spiegel (Groen) uit Edegem : ‘Vorige maand besliste onze gemeenteraad om ook toe te treden en jaarlijks 3.975 euro bij te dragen. Deze beslissing is uniek omdat Edegem op haar grondgebied geen NMBS-station heeft. Met het fietspunt willen we voluit gaan voor een stimulerend fietsbeleid voor burgers, bedrijven, scholen en gemeentepersoneel.’
Mik Renders (Groen), schepen van Boechout : ‘Heel wat bedrijven in onze gemeente liggen vlakbij de Park@Ride Capenberg, op een boogscheut van de stations van Boechout en Mortsel. Met deze gezamenlijke aanpak beklemtonen de zes besturen het belang van een fietspunt op hun grondgebied. De medewerkers van vzw Werkmmaat staan in voor orde en netheid en om de fietsenstallingen in de NMBS-stations in de Antwerpse Zuidrand.’ Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) uit Hove : ‘De taken die de medewerkers van het fietspunt uitvoeren vinden we erg interessant. Fietsen worden gratis gelabeld in het kader van antidiefstal-campagnes. In scholen worden defecte remmen en lichten hersteld. B&B’s en hotels kunnen fietsen huren voor hun klanten. En bij een diefstal wordt een gratis vervangfiets ter beschikking gesteld.’
De provincie Antwerpen wil de toekomst van de fietspunten in de Antwerpse Zuidrand ook na 2018 veilig stellen. Marij Verstraeten, medewerkster Dienst Welzijn en Gezondheid en Sociale Economie op het departement van gedelegeerde Peter Bellens (CD&V), die zelf niet aanwezig kon op de feestelijke onthulling wegens opgehouden in de files (!) rond Herentals : ‘Met Griet De Ceuster werd een coördinator aangesteld die een duurzaam toekomstplan moet uitwerken voor dit fietspunt en de punten van Geel, Mol, Herentals en Turnhout. Zij zal samen met de betrokken gemeentebesturen en de uitbaters van de fietspunten onder andere op zoek moeten gaan naar nieuwe bronnen van inkomsten. De provincie investeert 30.000 euro in dit project.’ Griet haalde vijf jaar geleden het nieuws toen zij in opdracht van Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020, een groep rond bedrijfsleiders onder leiding van Christian Leysen en verscheidene academici, als directeur van het Leuvens studiebureau TML, een studie maakte over de mobiliteitsproblemen in Antwerpen. Zij kwam toen tot de conclusie dat het Meccano-traject beter scoorde dan het BAM-tracé.
(EM)
Foto’s (c) Gazet van Hove.