Robbe heeft immers een laatste wens : zijn filmproject “Hollywood aan de Schelde” afwerken. Daarvoor zoekt hij nog 100.000 euro. In januari zegt hij in Gazet van Antwerpen : “Ik zit muurvast en ik ben het beu om te gaan bedelen bij het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds)”. Oeps, zeggen we dan. Want wat blijkt ? Robbe de Hert heeft in 2001 (dus 15 jaar geleden) een bedrag van 125.000 euro ontvangen – lees subsidies – voor een tv-reeks over de geschiedenis van de Vlaamse film. Dat resulteerde in zes afleveringen van telkens 50 minuten en die documentaires werden uitgezonden op de Antwerpse regionale zender ATV.
Niet zonder succes, want veel Antwerpenaars zijn verbaasd over het aantal films die zich in Antwerpen afspelen, een vergeten geschiedenis. Sindsdien wil Robbe de Hert een vervolg breien aan die zes afleveringen, en hij wil alles monteren tot een bioscoopfilm. En dat monteren, plus wat extra interviews en nog wat bijkomend opzoekingswerk, kost nog eens 100.000 euro.
Het kan niet op
Het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft in 2006 zo’n 50.000 euro toegekend, waarvan 40.000 euro werd uitbetaald. Dat geld is verdwenen, want Robbe de Hert lapte alle contractuele afspraken aan zijn laars. Weg uw en mijn belastinggeld.
Robbe de Hert had sinds de jaren zeventig zijn eigen vzw voor zijn regisseursactiviteiten. Geen vennootschap, maar een vzw, met name Fugitive Cinema. Die vzw huisde in het “onafhankelijk” cultureel centrum King Kong in de Keizerstraat in Antwerpen, samen met een aantal andere verenigingen – collectieven – die gelinkt kunnen worden aan de Revolutionaire Arbeidersliga (RAL), de trotskistische versie van het communisme, vandaag actief onder de naam SAP (Socialistische Arbeiderspartij). Robbe de Hert is altijd trouw gebleven aan zijn “rode” idealen en verfoeit alles wat ook maar een beetje “rechts” is. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 stond hij op de lijst van “Rood”.
De vzw Fugitive Cinema van Robbe de Hert ging in 2004 in vereffening. Het passief bedroeg 99.791 euro. Ik stel me dan de vraag : als de vzw Fugitive Cinema in 2004 werd ontbonden, aan wie of aan welke instantie heeft het Vlaams Audiovisueel Fonds dan die 40.000 euro betaald in 2006 ?
Filmhuis Klappei
Robbe de Hert is ook erg actief in Filmhuis Klappei, in de Klappeistraat in Antwerpen. We lezen op de webstek : “Filmhuis Klappei is een vzw bestaande uit mensen gebeten door het medium film en die zich tot doel hebben gesteld de filmbeleving te promoten en allerlei activiteiten te organiseren die verband houden met de bewegende beeldende kunsten.” Dat klinkt leuk en pluralistisch, maar is dat wel zo ? Enig opzoekingswerk leert ons dat er geen vzw bestaat onder die naam, maar wel : Centrum voor Filmcultuur vzw. En wat lezen we zoal bij de doelstellingen van die vzw : “het stimuleren van een pluralistisch, democratisch sociaal gedrag; aandacht wekken voor de derde wereld en de bescherming van het milieu; ondersteunen van progressieve verenigingen en groepen.”
Dat klinkt helemaal anders dan wat we op de officiële webstek te lezen krijgen. O ja, de vzw is gevestigd in een huis ter beschikking gesteld door de Stad Antwerpen. Het is ons niet bekend hoeveel huurgeld de stad hiervoor ontvangt. Er worden overigens niet alleen films vertoond in Filmhuis Klappei; het bioscoopzaaltje wordt intensief gebruikt voor bijeenkomsten van allerlei progressieve verenigingen, van Masereelfonds tot PVDA. Zo kunt u in Filmhuis Klappei terecht voor het “filmfestival” Het Rode Scherm, een organisatie van de SAP en JAK (Jonge Anti Kapitalisten).
Fugitive
En nog iets : toen de vzw Fugitive Cinema in vereffening ging, werden de filmrechten van twee films (‘De Bom’ en ‘Sandwichman’) verkocht voor de luttele som van 2.664 euro. Nieuwe eigenaar van de filmrechten was de bvba Stukken en Brokken, met vestigingsadres … Klappeistraat 2 te Antwerpen. Inderdaad, hetzelfde adres als Filmhuis Klappei. Maar ook hier stopt het verhaal, want de bvba Stukken en Brokken ging in 2012 in faling.
Terug naar vandaag : de inzamelactie van de student heeft intussen al een 40.000 euro opgebracht. En toen toverde minister Sven Gatz, ineens nog eens 50.000 euro uit zijn hoed. Straf, want iedereen in de cultuursector of de media die wil genieten van subsidies, moet daarvoor dikke dossiers insturen, beleidsplannen opmaken, voor commissies verschijnen, en wat nog. Kortom, de procedure om subsidies te krijgen is niet min. Het duurt gemiddeld zes maanden of langer voor een vereniging weet of ze subsidies kan krijgen of niet.
Het stadsbestuur van Antwerpen kon niet achterblijven : schepen van Cultuur Caroline Bastiaens (CD&V) maakt zo’n 10.000 euro vrij voor het mistige project van Robbe de Hert. Minister Sven Gatz én het Antwerpse stadsbestuur spelen letterlijk met uw en mijn belastinggeld. Heeft Robbe de Hert een beleidsplan ? Neen ; is er een vzw ? Neen. Is er een engagement met timing opgemaakt ? Neen. Is er enige garantie op resultaat ? Neen. Is er extern toezicht op de besteding van het geld ? Groot vraagteken.
Vergeet niet dat Robbe de Hert in 2006 al zo’n 40.000 euro ontving, en dat geld in de nevelen der geschiedenis is verdwenen. Iemand die 40.000 euro gemeenschapsgeld laat verdwijnen, wordt normaliter ter verantwoording geroepen. Maar niet zo bij rode Robbe, die krijgt nog eens 60.000 euro belastinggeld extra toegeschoven, zonder voorwaarden. En hij moet helemaal niet komen vertellen waar die 40.000 euro naartoe is. Straf. Ja, dag schat ! Of beter : schol !
In 2012 zat Robbe de Hert in het VRT-programma Reyers Laat. Hij sprak daar de gevleugelde woorden : “Ik ben alleen content met geld. Al de rest is flauwekul.”
Maar ja, Robbe de Hert is dan ook een overtuigde vuurrode proletariër. En proletariërs mogen altijd net iets meer dan gewone mensen.
Karl van Camp
in
Foto’s (c) Reporters & Gazet van Hove.