Waarom Dries Van Langenhove een punt heeft
Er is ophef en verontwaardiging over deze tweet van Dries Van Langenhove:
Diksmuidse leerlingen gaan op dezelfde dag op uitstap naar het Fort van Breendonk én naar de Moskee. Kinderen eerst opzadelen met een flinke dosis zelfhaat en ze nadien meteen voorstellen aan onze vervanger, die ons zal verlossen van de zelfhaat door ons te verlossen van onszelf.
Moskeebezoek
De kritiek op zo’n moskeebezoek spreekt voor zich: schoolkinderen worden in de moskee vaak aangeleerd hoe ze al knielend tot Allah moeten bidden, en bovendien worden ze door de imam en/of leerkracht vergiftigd met allerhande islamitische leugens, zoals ‘islam is vrede’. In ons onderwijs worden kinderen geïslamiseerd en tot dhimmi’s gedegradeerd.
Joël De Ceulaer, zogezegd voorstander van een zo breed mogelijk debat, reageerde:
Diversiteitsquota leiden – net zoals elke andere selectiemaatregel die níét gebaseerd is op kwaliteit – per definitie tot een vermindering van kwaliteit.
Ben je het daarmee eens, of maakt logica niet meer uit, als het maar ‘inclusief is’?
Dat is allicht gemakkelijk scoren bij de eigen achterban, maar vernietigend voor een open debat. Van Langenhove heeft echter verduidelijkt wat hij bedoelt, onder meer met deze tweet:
Misbruik
Helaas komen er inderdaad verhalen naar buiten waaruit blijkt dat een bezoek aan het Fort van Breendonk wordt misbruikt om het nationalisme en het Vlaams Belang of andere ‘populistische’ partijen of politici te brandmerken. Zo legde een Breendonk-gids een verband met de Amerikaanse president Donald Trump. De reactie daarop van een Vlaamse journalist, Dominique Soenens genaamd, sprak boekdelen: ‘En waarom mag die parallel niet gelegd worden?’ Zeker sinds de brandstichting in Bilzen zijn alle remmen weer los en worden VB’ers en andere mensen die anti-immigratie en anti-islam zijn volop gebrandmerkt als ‘fascisten’ en ‘nazi’s’.
Regelmatig ook krijgen wij van leerlingen of hun ouders te horen dat een leraar het Vlaams Belang belachelijk maakt dan wel brandmerkt als racistisch of fascistisch. Ik merk en hoor dat ook zelf wanneer ik in scholen ga spreken of debatteren. Filosoof Yves Petry wijst er in een goed opiniestuk in De Standaard op wat een historische onzin en zwaktebod dit is.
Proportionaliteit
Maar de crux is niet alleen wat er precies tijdens zo’n (school)bezoek en lessen ter zake aan kinderen wordt verteld. Ook de proportionaliteit is van fundamenteel belang : worden er ook voldoende schoolbezoeken gebracht aan instituten, monumenten en musea waarbij de pracht en praal — wat mij betreft de superioriteit — van onze beschaving, met al zijn vrijheden en zijn wetenschappelijke, politiek-democratische en artistieke vooruitgang en fantastische verwezenlijkingen, wordt benadrukt? Staat met andere woorden het terecht aanhalen en bekritiseren van gitzwarte bladzijden in verhouding tot andere, bewonderens- en lovenswaardige episodes en facetten van onze geschiedenis en beschaving? En ook nog: staat het benadrukken van onze eigen gitzwarte bladzijden in verhouding tot het aanhalen van de gitzwarte bladzijden van andere beschavingen en volkeren (de Ander)?
Tot op het masochistische af
Zo staan het Arabisch racisme en kolonialisme en de Arabische slavenhandel niet in ons mainstream westers woordenboek. En dat het Westen, in tegenstelling tot de Arabieren en bijvoorbeeld ook de Turken, er alles aan doet — tot op het masochistische af — om uit deze gitzwarte pagina’s lessen te trekken door ze zwaar en uitgebreid te bekritiseren, sterk af te keuren en allerhande wetten, verdragen en (mensenrechten)verklaringen in het leven te roepen, is een analyse die je zelden of nooit zult horen. Dat zou immers tot de politiek zeer incorrecte conclusie leiden dat onze beschaving superieur is, en dat gaat lijnrecht in tegen de politiek correcte oikofobie en wat de Franse filosoof Pascal Bruckner ‘het westerse masochisme’ noemt.
De tirannie van het berouw
De vele hysterische reacties op Van Langenhoves tweet van politiek correcte, virtue signallende hyena’s — van (klachten bij) Unia en bekende journalisten tot politici en opgevoerde ‘experts’ — evenals het totaal gebrek aan een open en eerlijk debat daarover, komen voort uit wat de Franse filosoof Pascal Bruckner in zijn gelijknamige boek ‘de tirannie van het berouw’ noemt. Hij stelt dat ‘niets meer westers is dan haat jegens het Westen’ en dat ‘alle moderne gedachten worden herleid tot haast mechanische zelfbeschuldigingen van het Westen door het benadrukken van zijn hypocrisie, geweld en slechtheid’. Zeker de West-Europeaan ziet zichzelf als ‘de zieke man op de planeet’, die de oorzaak is van elk probleem in de wereld. Waar hij ook kwam, zo luidt het politiek correcte dogma, heeft de blanke westerling alleen maar voor vernieling en ellende heeft gezorgd.
Boetedoening
Zelfhaat is ziekte van een samenleving
Bruckner stelt dat het onterecht is dat Europeanen worden geboren met een stigma van moreel falen, want: ‘Het is absoluut zo dat Europa monsters heeft gebaard, maar tegelijkertijd heeft het theorieën gecreëerd die het mogelijk hebben gemaakt om deze monsters te begrijpen en te vernietigen.’ De filosoof concludeert: onze ‘kritische geest is inderdaad onmisbaar voor een democratie. Maar soms ontaardt het in zelfkastijding. Zelfhaat is de ziekte van een samenleving die zichzelf onderwerpt aan twijfel en zelfonderzoek. En daar moeten we ons tegen verzetten.’
En zolang de oikofoben ergens nog één Hitlergroet brengende neonazi kunnen vinden — desnoods vinden ze hem zelf uit — zullen ze daarover veel meer verontwaardiging en ophef creëren dan over honderd moslimfundamentalisten. Aldus zal ‘de tirannie van het berouw’ ons verder vernietigen.