De federale restregering spendeert 3 miljoen euro aan reclamecampagnes om het buitenlandse imago van België verbeteren. Op zich niet opmerkelijk, ware het niet dat het grootste doelpubliek woont in… België zelf. Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) spreekt van Belgisch-nationalistische propaganda.
De campagne “positive Belgium” werd oorspronkelijk uitgerold in 2016 door de toenmalige regering Michel. Na de aanslagen in Zaventem en Maalbeek kreeg de toeristische sector een harde klap teverduren. Daarom besliste de toenmalige regering Michel om een promocampagne op te zetten met als doel het buitenlandse imago van land op te krikken.
Daarom werden reclamefimpjes ingeblikt, werd promomateriaal ontwikkeld en werd zelfs een vrachtwagen aangekocht om te beschilderen in de driekleur. De campagne werd uitgerold onder het motto “belgium uniquely phenomenal”. Het toerisme herstelde zich en de campagne viel zelfs in de prijzen binnen de communicatiesector.
Propaganda
De aanleiding van de campagne is inmiddels achterhaald en de doelstelling verwezenlijkt. Toch werd de campagne vernieuwd voor de periode 2019-2020 voor een bedrag van 3 miljoen euro. Met opvallende doelstellingen, want de campagne is gericht op een ruime selectie van landen: Frankrijk, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië Luxemburg, Spanje, Zwitserland, de VS, Canada, Japan, India en China. Deze nemen samen 55% van het budget in. Maar het grootste deel, 45% is goed voor 1 enkel land: België zelf.
Een miljoeneninvestering om Belgen te overtuigen om naar België te komen ? “Het is duidelijk dat dit geen enkel toeristisch doel dient” zegt N-VA-kamerlid Tomas Roggeman. “Als de federale regering facebookberichten sponsort met als doelpubliek de eigen bevolking, of tricolore cadeautjes uitdeelt in stations met als boodschap dat België fantastisch is, dient dat geen toeristische maar ideologische doelen. Hier wordt belastinggeld uitgegeven aan Belgisch-nationalistische propaganda. Terwijl maatschappelijke uitdagingen groeien, is het een bedenkelijke keuze om belastinggeld te spenderen aan filmpjes die de eigen burgers moeten leren om goede Belg te worden” besluit Roggeman.