Vrije Tribune – www.doorbraak.be – door Pieter Van den Bossche .
Laat leerkrachten lesgeven, met alle beschikbare hulp- en beschermingsmiddelen.
Daarbij vallen twee zaken op. Eerst en vooral dat de vrijheid van onderwijs in Vlaanderen een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt voor onze scholen en leerkrachten. Overheid en onderwijskoepels putten zich uit in het geven van goedbedoeld, maar totaal vrijblijvend advies. De eindbeslissing over leerinhouden en didactiek ligt nu eenmaal bij de leerkrachten. Zij zijn het die in onderling overleg met ouders, leerlingen en directie bepalen hoe men de eindtermen zo goed mogelijk kan bereiken.
Onderwijskwaliteit dient bewaakt te worden
Dat mevrouw Jinnih Beels, schepen van onderwijs in Antwerpen voor sp.a., gisteren in De Afspraak liet weten een koele minnaar te zijn van de aanlooplessen, is dan ook bijzonder vreemd. De 20 à 25 procent van de leerlingen die men in een grootstad als Antwerpen moeilijk kan bereiken, mogen de overige 75 à 80 procent niet verplichten ter plaatse te blijven trappelen. Een idee dat mijns inziens best ook zo snel mogelijk ingang dient te vinden bij onze Franstalige zuiderburen. Maar dat terzijde.
Het kleinste kind weet dat je een leerachterstand van deze omvang niet makkelijk bijbeent. Laat leerkrachten dus alsjeblieft zoveel mogelijk lesgeven, met alle mogelijke middelen die voorhanden zijn. Laat onze scholen opnieuw opengaan zodra die zich daar zelf klaar voor weten en voorzie voldoende beschermingsmateriaal voor wie voor de klas staat. Het is alle hens aan dek, maar enkel op die manier kunnen we ervoor zorgen dat het hele schooljaar geen maat voor niets geweest is.
De leerkrachten zelf worden, alweer, niet gehoord
Wat ook sterk opvalt, is dat de onderwijsexperts die gevestigde media aan het woord laten om hun licht te laten schijnen op het heropstarten van de lessen, dikwijls allemaal één ding gemeen hebben. Ze hebben nooit lesgegeven aan gretige tieners die niet op hun mondje gevallen zijn. Wie gisteravond op De Afspraak afstemde, hoorde een pedagoog, een hoofdredacteur en een lokale politica bij mevrouw Phara De Aguirre praten over het onderwijs en de stappen die nodig zijn om een doordachte corona-exit mogelijk te maken. Waar was de leerkracht zelf om zijn of haar visie te geven op de reële situatie in het werkveld ? Ongetwijfeld in zijn of haar kot, lessen aan het voorbereiden.