VAB raadt alle Belgen ten stelligste af nog naar het buitenland te gaan. Dat is op dit moment zelfs verboden tot 3 mei. Wereldwijd treffen landen maatregelen om het coronavirus in te dammen en de pandemie een halt toe te roepen. Veel landen nemen quarantainemaatregelen of sluiten hun grenzen, waardoor geen normale doorgang over grenzen kan gegarandeerd worden. Het risico voor Belgische burgers om geblokkeerd te raken, is zo hoog dat alle niet-essentiële reizen naar het buitenland sinds 18 maart 2020 verboden zijn.
Wie zich reeds in het buitenland bevindt, dient zich in eerste instantie zo snel mogelijk te registreren op de Travellers Online Website. Er wordt voor alle Belgen gezocht naar een oplossing om ze thuis te krijgen. Wie zich registreert krijgt zo snel mogelijk respons.
Daarnaast raden we aan om, indien dat nog mogelijk is, snel en veilig naar huis terug te keren. Ben je met de wagen , kijk dan op voorhand goed je reisroute na. Sommige gebieden en landen, zijn op dit moment al in volledige lockdown en dien je dus zoveel mogelijk te vermijden. Anderen dienen zich te richten tot het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis geboekt is. In geval van nood kan men ook altijd de ambassade van België van het land waar men zich bevindt contacteren.
VAB doet daarnaast alles wat het kan, maar wegens de uitzonderlijke omstandigheden van de wereldwijde coronacrisis ondervindt ook de dienstverlening van VAB in binnen- en buitenland momenteel ernstige hinder of wordt zelfs onmogelijk gemaakt. We doen er alles aan om ook klanten met pech zo goed en zo snel mogelijk verder te helpen. Toch kan het gebeuren dat technische en/of medische bijstand vertraging oploopt of zelfs geweigerd wordt door de lokale instanties en partners. Alvast bedankt voor jullie begrip. Bij vragen neem contact op met onze klantenservice of alarmcentrale.
#Blijfinuwkot : VAB raadt alle Belgen aan om thuis te blijven
Het wordt momenteel ten stelligste afgeraden om nog op vakantie te gaan. Heb je een reis gepland? Contacteer het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waarbij de reis geboekt is. Zij kunnen voor een eventuele omboeking of (gedeeltelijke) terugbetaling zorgen.
VAB-Pechbijstand :
De VAB-wegenwachters stellen alles in het werk om jou, in geval van pech voort te helpen. VAB bekijkt van dag tot dag hoe dat veilig kan voor zowel onze klanten als onze wegenwachters. Wij rekenen daarbij ook op jou om de veiligheidsafstand van anderhalve meter tot onze wegenwachters te respecteren.
VAB-Annulatieverzekering (incl. reisonderbreking) :
Naar aanleiding van de quarantainemaatregelen die steeds meer landen opleggen, raadt VAB reizigers die een reis geboekt hebben aan om de touroperator of de vliegmaatschappij waarbij de reis geboekt werd te contacteren. Zij kunnen zorgen voor een eventuele omboeking of terugbetaling. VAB bekijkt elke case apart. Heb je toch nog vragen omtrent je reis of wat je moet doen? Contacteer dan onze klantenservice of alarmcentrale.
VAB-Reisbijstand :
Ben je afgereisd na 14 maart 2020 ofnadat voor jouw bestemming een negatief reisadvies voor niet-essentiële reizen is uitgevaardigd, dan biedt VAB-Reisbijstand enkel bijstand indien er geen oorzakelijk verband is tussen het reisadvies en datgene waarvoor je een beroep doet op de dienstverlening van VAB, en dus ook niet als je het coronavirus zelf oploopt ter plaatse of noodgedwongen langer ter plaatse moet blijven door quarantainemaatregelen.
Voorbeeld 1: Je gaat op vakantie en breekt je been na een val aan het zwembad, dan zal VAB wel tussenbeide komen in je medische kosten.
Voorbeeld 2: Je gaat op vakantie en raakt besmet met het COVID-19 coronavirus, dan komt VAB niet tussenbeide in de hieraan gerelateerde medische kosten.
Voorbeeld 3: Je gaat op vakantie en kunt niet terugkeren wegens COVID-19 maatregelen in het land van bestemming. VAB zal niet tussenbeide komen voor extra verblijfkosten.
De recente beslissing van diverse overheden om het hele land in lockdown te plaatsen, maakt het moeilijk of onmogelijk om de regio te verlaten. In dat geval vergoedt VAB wel je gedwongen langer verblijf voor maximaal € 75 per persoon gedurende maximaal 7 dagen. Als je je reis via een touroperator hebt geboekt, dan zal de eerste financiële tussenkomst echter steeds via hen verlopen.
VAB doet alles wat het kan, maar wegens de uitzonderlijke omstandigheden van de wereldwijde coronacrisis ondervindt ook de dienstverlening van VAB tijdelijk grote hinder. Dat zowel in binnen- als in buitenland. We doen er alles aan om ook Belgen met pech zo goed en zo snel mogelijk verder te helpen. Toch kan het gebeuren dat technische en/of medische bijstand vertraging oploopt, onmogelijk gemaakt of zelfs geweigerd wordt door de lokale instanties en partners. Alvast bedankt voor jullie begrip. Bij vragen neem contact op met onze klantenservice of alarmcentrale.
VAB-tip: Wend je voor concrete vragen tot de Belgische ambassade op jouw bestemming.
VAB-Reisbijstand in eigen land :
VAB-diensten :
De antwoorden op de meest gestelde vragen rond de rijopleiding en examens lees je hier.
Meer informatie over het COVID-19 coronavirus ?
Voor medische vragen en informatie contacteer de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid: 0800 14 689 of www.info-coronavirus.be/nl.
Foto’s (c) Gazet van Hove.