Over heel Vlaanderen werden deze zomervakantie zomerscholen georganiseerd. Dat op initiatief van de Vlaamse Overheid, die zo steden en gemeenten wou stimuleren om de leerlingen van de lagere school bij te scholen na de achterstand die ze opliepen tijdens de corona-crisis in het voorjaar. Ook in Hove werd er zo’n project opgestart. Met succes, want maar liefst 39 kinderen schreven zich in, meer dan het dubbele dan verwacht. Twee weken lang kwamen ze samen in en rond het Kostershuisje onder de kerktoren.
Schepen van Onderwijs Gerda Lambrecht en schepen van Samenleven Els Nelen-Pauwels sprongen meteen mee op de kar van de Vlaamse Overheid. Het was een initiatief dat volgens hen ook in Hove georganiseerd moest worden. “Met vier basisscholen hadden we het gevoel dat wij als gemeente Hove onze verantwoordelijkheid moesten opnemen. Maar we wilden van in het begin wel een open initiatief zijn en ons óók richten op kinderen buiten de gemeente, zelfs tot kinderen uit Antwerpen, omdat daar de nood veel hoger was”, vertelt Els Nelen-Pauwels, die naast schepen ook coördinator is van dit project. “We hebben ons initiatief via die vier basisscholen duidelijk kenbaar gemaakt en ook vernomen van hen dat er effectief nood aan was en ze dus ook kinderen zouden doorsturen. Dat is ook gebeurd. Via het OCMW hebben we ook contacten gelegd om de kwetsbare kinderen in Hove te bereiken. Ook met de randgemeenten hebben we contact opgenomen, en ook dat heeft gewerkt. Zo hebben we hier momenteel kinderen uit Edegem, Lint, Kontich, Mortsel en Deurne.”
Het doel van de zomerschool, naast de opgelopen achterstand zoveel mogelijk wegwerken, is duidelijk. “Met de zomerschool zouden we moeten kunnen bereiken dat leren een feest is. Het is belangrijk dat we bij kinderen zo lang mogelijk het plezier in het leren houden. Daarom kiezen we er ook voor om in de namiddag het op een andere manier aan te pakken”, verklaart schepen Nelen-Pauwels. “Door te spelen en creatief te zijn proberen we de kinderen ook een goed gevoel te geven. Daardoor zitten ze in de voormiddag altijd heel braaf individueel hun oefeningen te maken. Ik denk dat veel leerkrachten daar jaloers op zouden zijn.”
Ook de leerkrachten beamen dat dit de beste aanpak is voor een zomerschool. “We willen ons bewust onderscheiden van een normale school. We blijven een zomerschool. We werken niet met toetsen, met punten of met straffen. Plezier blijft het allerbelangrijkste, het is tenslotte ook zomer. En dat werkt : de kinderen komen heel graag naar hier. Ze zijn heel enthousiast”, vertelt leerkracht Caroline, die met veel plezier haar schouders mee onder dit project zette.
Op de allerlaatste dag vond er een kleine diploma-uitreiking plaats. Ook daar is bewust voor gekozen. “Zo kunnen de kinderen laten zien dat ze in de vakantie wel degelijk bezig zijn geweest voor school. Daarnaast creëert het voor hen een gevoel van trots, een gevoel dat ze iets bereikt hebben. En ook voor ons is het een mooi moment om af te sluiten”, vertelt Britney, die ook een van de leerkrachten is. “Uiteindelijk hebben ze zich veertien dagen hard ingezet, en ook al is het niet voor punten, wij vinden dat het toch op zo’n manier afgesloten moet worden”, vult Caroline nog aan.
En volgend jaar ?
“Verschillende ouders hebben al gevraagd of we het volgend jaar opnieuw organiseren”, klinkt het. En ook Schepen Els Nelen-Pauwels antwoordt enthousiast op die vraag: “Gerda en ik zijn in ieder geval zo overtuigd van de meerwaarde van dit project dat we dat ook volgend jaar willen verderzetten. Coronacrisis of niet !”
(Brenton Van Herp)
Foto’s (c) Gazet van Hove.