Verwarmen kost (veel) geld. Dat weet iedereen. Om de (hoge) kosten van de verwarming draaglijker te maken, kan je onder bepaalde voorwaarden een verwarmingstoelage ontvangen. Een aanvraag voor deze toelage kan je het hele jaar door indienen.
Over welke brandstof gaat het ?
Het gaat over volgende brandstoffen : stookolie (mazout), verwarmingspetroleum en bulkpropaangas. Let wel op : deze tussenkomst kan niet voor aardgas via aansluiting op distributienet of propaan- of butaangas in flessen.
Wie kan er een beroep doen op deze financiële tussenkomst ?
Dit is opgedeeld in drie categorieën, namelijk :
categorie 1:
personen met recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming van de ziekte- en invaliditeitsverzekering (RVV-statuut) en een inkomen dat lager is dan de voor in categorie 2 vastgestelde bedragen.
Categorie 2 :
personen met een jaarlijks bruto belastbaar gezinsinkomen lager dan 19.566,25 euro, verhoogd met 3.622,45 euro per persoon ten laste.
Categorie 3 :
personen met schuldoverlast: personen met een schuldbemiddeling in het kader van de wet op het consumentenkrediet of een collectieve schuldenregeling, en die de verwarmingsfactuur niet kunnen betalen.
Hoeveel bedraagt deze toelage ?
De maximale toelage bedraagt 210 euro. Voor in kleine hoeveelheden aan de pomp aangekochte verwarmingspetroleum is er een forfaitaire toelage van 210 euro.
Hoe vraag je deze verwarmingstoelage aan ?
Denk je recht te hebben op deze toelage ? Neem dan contact op met de Sociale Dienst van het OCMW en dit binnen de zestig dagen na levering. Daar kan je dan een aanvraag indienen. Neem zeker je identiteitskaart
en je leveringsfactuur van de brandstof mee en, indien je in een appartementsgebouw woont, een attest van
de eigenaar of beheerder met vermelding van het aantal appartementen waarop de leveringsfactuur betrekking heeft. Aanvragers die tot de eerste en tweede categorie behoren brengen ook een bewijs van het gezinsinkomen (het meest recente aanslagbiljet, de meest recente loonfiche, het meest recente attest van de sociale uitkering) mee. Personen in collectieve schuldenregeling of schuldbemiddeling (categorie 3) nemen een kopie van de beschikking van toelaatbaarheid of een attest van de schuldbemiddelaar mee.
Spreekuren Sociale Dienst
Door de coronamaatregelen kan je er voorlopig enkel op afspraak terecht via 03 / 460 10 80 of socialedienst@ocmwhove.be. Gratis telefoondienst Sociaal Verwarmingsfonds : 0800 90 929.
www.verwarmingsfonds.be .
Foto’s (c) Gazet van Hove.