Het gemeentebestuur is in overleg met de eigenaars van de dreef, de vertegenwoordigers van het Agentschap Onroerend Erfgoed Antwerpen, van het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid en de afgevaardigde van de NAVO over de toekomst van de dreef.
Wat is er aan de hand met de dreef ? Er zijn nu al 18 beuken omgevallen.
De privé-eigenaars van de dreef en het gemeentebestuur maken zich al langer zorgen over de veiligheid voor wandelaars, joggers en fietsers in de dreef. De laatste jaren zijn er immers regelmatig bomen ontworteld. Liefst 18 bomen zijn er neergegaan, gelukkig zonder slachtoffers. Ook zware takken denderen soms naar beneden.
Zijn onze bomen nog gezond ?
Onderzoek van de omgevallen bomen toont aan dat de bomen oud zijn – vermoedelijk 80 tot 100 jaar – en de wortels en stam onderaan rot zijn. Daardoor raken ze verzwakt. Telkens als er een boom sneuvelt, worden de bomen in de onmiddellijke omgeving meer kwetsbaar. Die bomen vangen meer wind of worden meer blootgesteld aan de zon. Droogtestress zorgt er dan weer voor dat er regelmatig grote takken naar beneden vallen, ook bij windstil weer.
Is het nog veilig om er te gaan wandelen, fietsen of joggen ?
Een drietal jaar geleden heeft de gemeente een veiligheidsprocedure opgestart. die onder meer inhoudt dat het betreden van de dreef afgeraden of verboden wordt bij windsnelheden vanaf 70 km/uur. Dat wordt netjes aangegeven op nadars aan de ingangen van de dreef. Buurtbewoners worden verwittigd met een smsje.
En wat betekent de aanwezigheid van de kerosinepijpleiding onder de dreef ?
Onlangs werden de eigenaars van de dreef door de NAVO gecontacteerd. Er loopt een kerosinepijpleiding van de NAVO onder de dreef en die loopt te dicht bij sommige bomen. Door een aanpassing van de wetgeving na de gasramp van Gellingen moet er tussen de bomen en de kerosinepijpleiding een afstand van 3 meter gerespecteerd worden. Vroeger was een afstand van 2 meter voldoende. Omdat de wet is aangepast staan er plots 23 bomen in de erfdienstbaarheidszone van de NAVO-pijpleiding. Ze werden onlangs gemarkeerd met een oranje bol. Voor de NAVO moeten die dus in principe geveld worden. Want als de wortels van die bomen de NAVO-leiding beschadigen, is de eigenaar van de bomen verantwoordelijk voor de schade. Dat er kerosine in de ondergrond komt, is natuurlijk te vermijden. Maar de bomen stonden er wel eerst. De eigenaars en het gemeentebestuur hebben dan ook ernstige juridische bedenkingen bij de vraag om die 23 bomen te verwijderen.
Wat nu ? Moeten de bomen in de dreef gerooid worden ?
Er werd nog geen beslissing genomen over het eventueel rooien van de bomen in de dreef. Wel zijn er twee factoren die een belangrijke rol spelen in dit dossier. Enerzijds is er de afstand tussen de 23 bomen en de kerosinepijpleiding, anderzijds is er de veiligheid voor de weggebruikers die iedereen zorgen baart. Bij elke storm is het weer bang afwachten of er beuken sneuvelen. De laatste keer is er een beuk dwars over de Boshoek gevallen. Andere bomen vielen over de Holleweg of de Lintacker. Gelukkig waren er telkens nooit voorbijgangers in de buurt. Binnenkort voeren we overleg over alle mogelijke toekomstscenario’s voor de dreef.
Wie gaat er beslissen over de toekomst van de dreef ?
De eigenaars kunnen het initiatief nemen bij het rooien of aanplanten van nieuwe bomen. Hiervoor moeten ze een omgevingsvergunning aanvragen bij de gemeente. De beslissing over het eventuele rooien van de bomen wordt pas genomen wanneer de procedure voor die omgevingsvergunning loopt. De gemeente luistert daarbij naar experten en houdt rekening met de adviezen van onder andere het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse overheid. Omdat de dreef een beschermd landschap is, moet de administratie Onroerend Erfgoed een machtiging geven. Er moet dus met vele administraties samengewerkt worden.
Het gemeentebestuur organiseert daarom een breed overleg met de eigenaars van de dreef, de vertegenwoordigers van het Agentschap Onroerend Erfgoed Antwerpen, van het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid, de afgevaardigde van de NAVO, de noodplanningscoördinator en de ambtenaren van de dienst Omgeving van de gemeente. In een volgende stap wil de gemeente in dialoog gaan met alle inwoners over de toekomst van de dreef. Er zijn diverse scenario’s mogelijk : van niets doen, een veteranen-snoei tot een gedeeltelijke of totaal nieuwe aanplanting van de dreef. Of een combinatie van deze oplossingen. Er is nog geen beslissing genomen. In het najaar gaan we hierover in gesprek met de bevolking.
Staan alle neuzen in dezelfde richting ?
Ja, iedereen heeft hetzelfde uitgangspunt : er moet op die plek altijd een dreef met een dubbele bomenrij blijven voor de volgende 100 jaar, voor alle volgende generaties. Op welke manier we dit het beste doen, daar zijn verschillende inzichten over, met telkens voor- en nadelen. Iedereen wil op een goede manier omgaan met de toekomst van dit prachtige stukje Boechoutse natuur en identiteit. Samen zoeken we naar een goed plan.
Foto’s (c) Gazet van Hove.