Vorige maand waren er 67% meer fietspechgevallen tijdens de spitsuren en 33% meer bij winkelverkeer dan vorig jaar in dezelfde maand. Los van het feit dat pech uiteraard vervelend is, is het heel goed nieuws dat er nu ook een stijging te merken valt voor functioneel fietsen. We wisten al langer dat het recreatief gebruik door corona in de lift zat door het beperkt aantal opties voor ontspanning (+114% pechgevallen). Om de beoogde modal shift, waarbij 40% van de verplaatsingen duurzaam moeten zijn, te behalen moet er ingezet worden op functioneel fietsen. Deze trend, die mede dankzij corona en de verhoogde aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid, is ingezet, moet nu ook verder aangemoedigd worden door het beleid om verdere evolutie mogelijk te maken.
Dat net nu minister Ben Weyts geen initiatief toont om fietsen aan te moedigen als verplaatsingswijze voor het woonwerkverkeer van leerkrachten wringt. Scholen zelf laten instaan voor de installatie van laadpalen of de nodige andere infrastructuur zoals parkings is nalatig. Een kader, ingegeven vanuit het beleid, is nodig om de juiste veranderingen mogelijk te maken. Dat vakbondsafgevaardigden aangeven dat het leerkrachten soms zelfs verboden wordt om hun batterij op te laden op school, zelfs tegen betaling, is een slag in het gezicht van de duurzame mobiliteit. Ook fietsleasing aanmoedigen in het onderwijs is vandaag niet mogelijk. De fietsvergoeding, die in vele andere sectoren op €0,24 per kilometer ligt, bedraagt voor leerkrachten maar €0,15 cent. Om mensen echt te overtuigen de fiets te nemen moet de fietsvergoeding aantrekkelijker gemaakt worden. Wij vragen dan ook al even voor een verhoging tot €0,5 cent per km (en €0,25 vanaf 10 km). De vergoeding voor leerkrachten ligt dus enorm laag.
Vanuit de Fietsersbond pleiten wij voor fietseducatie. Deze educatie kan expliciet zijn, door fietslessen voor alle leeftijden maar deze kan ook impliciet zijn. Waar leerlingen nu expliciet fietsvaardigheden aanleren op school, krijgen ze niet altijd impliciet het juiste voorbeeld mee. Leerkrachten hebben een belangrijke voorbeeldfunctie. Wanneer zij naar school fietsen, kan dit een positieve impact hebben op de leerlingen. Waar in Nederland Veilig Verkeer Nederland deze week nog de oproep deed om kinderen met de fiets naar school te laten gaan, moedigde Ben Weyts zelf nog leerlingen aan om met de fiets of te voet naar school te komen.
Het onderwijs, als plaats bij uitstek waar onze kinderen leren en dus ook gewoontes aanleren, verdient beter. Alleen als er echt ingezet wordt op de nodige veranderingen en het gepast beleid kunnen we de goede trend van 2020-2021 verder zetten.
Foto’s (c) Gazet van Hove.