De werken in de Dr. Theo Tutsstraat, Jan Frans Willemsstraat en het O.L.-Vrouweplein in Boechout zijn afgerond. Dankzij een aantal maatregelen, zoals de inrichting van fietsstraten en een nieuwe voorrangsregeling op de kruispunten, worden deze straten veiliger voor de zachte weggebruikers.
Fietsstraten en fietszone
Het O.L.-Vrouweplein, de Dr. Theo Tutsstraat en een deel van de Jan Frans Willemsstraat zijn heraangelegd als fietsstraten. Je herkent ze aan het roodbruine asfalt. Het eenrichtingsverkeer blijft er behouden voor gemotoriseerd verkeer, maar fietsers mogen er ook in tegenovergestelde richting rijden. In een deel van de Jan Frans Willemsstraat en de Dr. Theo Tutsstraat werd daarvoor een verhoogd fietspad aangelegd.
De fietsstraten maken deel uit van een fietszone waartoe ook de Jan Frans Willemsstraat, een deel van de Heuvelstraat (waar je in eenrichting mag rijden) en het deel van de Lange Kroonstraat (in de richting van het O.L.-Vrouweplein) behoren. De fietsstraat in de Van Colenstraat sluit op deze fietszone aan (zie plan).
Wat mag en wat mag niet in deze fietszone ?
- In fietsstraten mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, voor zover die is opengesteld in hun rijrichting.
- Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten, maar mogen er de fietsers niet inhalen.
- In een fietsstraat mag je niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur.
Nieuwe voorrangsregels
Om de grootste verkeers- en fietsstromen een vlotte en veilige doorgang te geven, aansluitend op de fietsstraten, wordt de voorrangsregeling ter hoogte van de Heuvelstraat en op het Onze-Lieve-Vrouweplein veranderd.
- Het verkeer in de Heuvelstraat krijgt voorrang op dat uit de Molenlei en dat uit de Jan Frans Willemsstraat.
- Het verkeer dat vanuit de Lange Kroonstraat naar het O.L.-Vrouweplein rijdt, krijgt voorrang op het verkeer dat uit de Appelkantstraat komt.
Welke signalisatie gaan we zien op terrein ?
B5 = Alle weggebruikers moeten hier stoppen en voorrang verlenen, ook fietsers !
B15 = Hier heb je voorrang ter hoogte van het volgende kruispunt
Onderbord kan geplaatst worden bij bovenstaande borden ter verduidelijking van welke stroom voorrang heeft en welke voorrang dient te verlenen.
Welke voordelen hebben deze wijzigingen op de verkeersveiligheid :
- Fietsers zijn zichtbaarder en veiliger in het verkeer.
- Fietsers worden niet meer gehinderd door gemotoriseerd verkeer dat wil inhalen in vaak te smalle straten.
- Fietsers kunnen in de fietszone vlotter en comfortabeler rijden.
- De voorrangsregeling remt de bestuurders, die de fietszone inrijden, af.
Download hier de flyer met alle nieuwe verkeersmaatregelen
Foto’s (c) Gazet van Hove.