Koeien in Steenstraete, PVDA en Tom Lanoye reageren opgelucht
ACTA SANCTORUM – door Johan Sanctorum – www.doorbraak.be .
Op zaterdagavond 27 augustus had de eerste editie van het muziekfestival Frontnacht plaats moeten vinden, als opmaat naar de IJzerwake van zondag. Er waren een aantal muziekgroepen uitgenodigd die passen in de identitair-Vlaamse missie van de IJzerwake. Ik zei ‘had moeten’ : de toelating die het comité van de stad Ieper kreeg, werd weer ingetrokken, wegens geruchten dat het om groepen en artiesten met een ‘neo-nazi’- signatuur zou gaan. Het IJzerwakecomité is nu van plan de reeds gemaakte kosten te verhalen op het Ieperse stadsbestuur.
De affiche van Frontnacht
Oké, de affiche is niet super, het ontwerp alles behalve hedendaags : de krijger met de knots lijkt zich toch nog met wat anders bezig te houden dan met gezang en getokkel. Toch gaat het bij nader inzien vooral om een goed opgezette beschadigingsoperatie, stigma’s en uitingen van politieke onverdraagzaamheid vanwege de andere kant, vooral vanuit extreem-linkse hoek. Dat procedé kennen we : alles wat niet extreem-links is, is fascistisch en moet dus gewoon verboden worden. Vervelender is, dat de mainstream media ook op die kar sprongen onder het motto ‘guilty by association’. Als je iemand kent of er ooit mee in aanraking bent gekomen, of erdoor geapprecieerd wordt, word je in dezelfde hoek geplaatst.
In de koeiewei
Tom Lanoye waarschuwt meteen voor een ‘identitaire zuiveringsoorlog’
Een artikel in De Standaard geeft een idee van hoe die stemmingmakerij werkt. ‘Verscheidene van de aanwezige groepen of soloartiesten genieten enig aanzien in het rechts-extremistische milieu’, zo weet journalist Stijn Cools. Als dat zo zou zijn, is er dan een probleem ? Moeten we de Brusselse band Stikstof in de ban slaan omdat ze op het PVDA-festival Manifiesta spelen en vermoedelijk het gedachtengoed van deze extreem-linkse partij niet ongenegen zijn ? Moeten we de boeken van Tom Lanoye verbranden omdat hij op datzelfde PVDA-propagandafeestje als spreker is aangekondigd ? Hoe kosjer is het feestje van een partij die heel genuanceerd denkt over het Noord-Koreaanse regime, en als enige fractie in het Vlaams Parlement weigerde de Russische inval in Oekraïne te veroordelen ?
Diezelfde Tom Lanoye tekende de petitie
Gelet op wat zich zopas afspeelde op een podium in Chautauqua/New York zou Tom Lanoye zich beter op een andere ‘zuiveringsoorlog’ focussen
die circuleerde om ‘Frontnacht’ te verbieden. ‘Geen fascistisch festival in vredesstad Ieper !’ luidde het motto. Hij waarschuwde meteen voor een ‘identitaire zuiveringsoorlog’. Gelet op wat zich zopas afspeelde op een podium in Chautauqua/New York zou Tom Lanoye zich beter op een andere ‘zuiveringsoorlog’ focussen.
Dat Ieper een vredesstad is, willen we graag aannemen. Zoals het nabij gelegen Diksmuide, waar de IJzertoren staat met het motto ‘Nooit meer oorlog’, maar waarvan het comité gekaapt werd door Belgicistische revisionisten die met het Vlaamsvoelend karakter van het gebeuren korte metten hebben gemaakt. Waardoor, o ironie, radicale flaminganten naar een koeiewei in Steenstraete afzakten.
Het is zeker zo dat de uitgenodigde groepen en kunstenaars tot de identitair-rechtse scène behoren. Dat zo’n groep ‘Fuck EU’ zingt, kan voor sommige mensen vervelend klinken, maar het is een louter politieke boodschap. OCAD heeft ze doorgelicht en al maanden geleden een ‘niet sluitend negatief advies’ gegeven. Anders gezegd : men liet het aan de organisatoren over. Die hadden eerst hun akkoord gegeven, maar hebben nu bakzeil gehaald onder druk van extreem-linkse stemmingmakerij en de echo’s daarvan in de media. Ook Vooruit-voorzitter Conner Rousseau rook publiciteit en dreigde zijn partij terug te trekken uit de Ieperse bestuurscoalitie (met Open-VLD en N-VA). Waarna Groen-covoorzitter Jeremie Eeckhout uiteraard niet kon achterblijven : de wei van Steenstraete zal euh… gezuiverd worden van ongewenst gespuis. Van politiek opbod gesproken.
‘Samen luisteren en meezingen’
De Standaard ging ondertussen in dezelfde stijl verder, en probeerde de uitgenodigde artiest Philipp Neumann te associëren met neo-nazi kringen : ‘Zo staat op de affiche van Frontnacht ‘Phil van Flak’ aangekondigd. Het gaat om Philipp Neumann, de frontman van de Duitse rockgroep Flak. Hij treedt nu solo op. Flak stond op de affiche van Hammerfest, editie 2019, het besloten muziekfestival van de Hammerskins. Er circuleert een foto van Neumann met een T-shirt met daarop Crew 38, een verwijzing naar het logo van de Hammerskins. Daarnaast bracht Flak muziek uit bij PC Records, een extreemrechts platenlabel uit het Duitse Chemnitz.’
Een foto van een T-shirt die verwijst naar een andere groep die…. Of als het over Flatlander gaat, waarover een rapport van de Anne Frank Stichting circuleert : ‘Binnen de neonazistische muziekscene kan Flatlander inmiddels op nationale en internationale belangstelling rekenen’. Van zo’n gemeenplaatsen zakt mijn broek af. Bestaat er zoiets als een ‘neonazistische muziekscène’ ? Ja, dus : Frontnacht. Quod erat demonstrandum.
De Standaard lijstte niets meer op dan een verzameling geruchten en van-horen-zeggens, en voerde zelfverklaarde ‘experten’ op die de stemmingmakerij moesten voeden
Verderop werd als autoriteit ene Nicholas Potter aangehaald, een ‘onderzoeksjournalist’ die op neo-nazi’s jaagt. Nicholas wie ? Toch geen familie van… Over de deelnemende artiest Sacha Korn orakelt hij het volgende : ‘Hij probeert zichzelf te presenteren als een patriottistische singer-songwriter, maar er zijn linken met extreemrechts. Al wijst hij dat label zelf af’. Ook als je dus uitdrukkelijk afstand neemt van neo-nazi-ideologieën, ben je er toch een spreekbuis van. En ook als de IJzerwake zich expliciet distantieert van neonazi-toestanden, dan blijft het toch met dat etiket rondlopen omdat mijnheer Potter en Tom Lanoye dat willen. De Standaard lijstte niets meer op dan een verzameling geruchten en van-horen-zeggens, en voerde zelfverklaarde ‘experten’ op die de stemmingmakerij moesten voeden.
De krant besluit met een ijzersterk argument vanwege dezelfde Potter tegen een festival als Frontnacht : ‘Het versterkt de mensen die er naar luisteren in hun ideologie. Samen luisteren en meezingen, geeft ze het gevoel niet alleen te zijn. Bovendien kunnen de tickets en de merchandising een belangrijke bron van inkomsten zijn.’
Jeugdbendes
Wim De Wit : ‘Als het Ieperse stadsbestuur alsnog toegeeft aan de politieke druk, dienen we een schadeclaim in’.
Samen luisteren en meezingen ! Schaf het Zangfeest dan ook maar af, en neen, ook massa-evenementen als Tomorrowland lijken me in dat opzicht, zeker de winstgevende ticketverkoop, heel verdacht.
Het weze duidelijk : de linkerzijde vindt het heel vervelend dat de IJzerwake, met zijn comité van 70-plussers, naar verjonging zoekt en daartoe andere artistieke genres aanboort waarin, uiteraard, een politieke boodschap verpakt zit.
Daar zit het echte kalf gebonden : rechts heeft de wind in de zeilen bij jongeren, die het kotsbeu zijn dat bijvoorbeeld in mijn gemeente Overijse Brussels-Marokkaanse jeugdbendes drugshandeltjes opzetten nabij middelbare scholen en er een soort straatterreur op nahouden. De politie treedt nauwelijks op, uit schrik om het etiket ‘racisme’ op zich geplakt te krijgen. Dààr zit de voedingsbodem voor radicaal rechts, niet in een tamelijk marginaal muziekfestival. Er mogen op school dan wel campagnes voor diversiteit opgezet worden, met veel regenboogvlaggen, de jeugd ervaart de realiteit enigszins anders. Allemaal mensen die in 2024 voor de eerste keer gaan stemmen, politici hou u vast aan de takken van de bomen.
Het onderhoud van de soldatenkerkhoven en het blazen van de Last Post is misschien niet meer toereikend in een wereld waar de dreiging toch van een andere kant komt
De ‘vredesstad Ieper’ moet zich dringend beraden wat vrede betekent en hoe zich dat vertaalt in de huidige maatschappelijke context. Het onderhoud van de soldatenkerkhoven en het blazen van de Last Post is misschien niet meer toereikend in een wereld waar de dreiging toch van een andere kant komt. Soms is de witte vlag niet genoeg om onze vrijheid te verdedigen, anders hadden we daar nooit twee wereldoorlogen voor over gehad.
JOHAN SANCTORUM
Johan Sanctorum is filosoof, publicist, blogger en Doorbraak-columnist.
Foto’s (c) Gazet van Hove.