door Karl Van Camp in ’t Pallieterke .

“De kloof tussen Vlamingen en Walen wordt steeds groter. Wij zijn eigenlijk geen land meer.” Zo luidde enkele weken geleden de titel van een artikel in het Nieuwsblad van de hand van oud-journalist Guido Fonteyn.

Volgens Fonteyn, die bekend staat als Walloniëkenner, heeft “de kloof” te maken met de opeenvolgende staatshervormingen. Daardoor zijn we eigenlijk geen land meer, maar een federatie van gemeenschappen. De bevoegdheden voor de belangrijkste maatschappelijke thema’s vergroten de kloof. Daarbij heeft zich met de jaren de welvaart verplaatst van Zuid naar Noord.

Wat Guido Fonteyn beweert is uiteraard juist en is net hetzelfde als wat dit weekblad al decennialang verkondigt. Wallonië en Vlaanderen zijn namelijk twee volkeren die uit elkaar groeien, met twee snelheden maar vooral met een verschillende interpretatie van economie, welzijn, gezondheidszorg, enzovoort.

Voor diegenen die blijven geloven in de eenheid van België, hierbij de oogst van voorbije week wat betreft communautaire verschillen.

Diesel

Neem de autokeuring. In Vlaanderen zijn er sinds 1 juli strengere normen in voege voor dieselwagens met euronorm 5a. De strengere test zorgt ervoor dat een aantal bestuurders in Vlaanderen een rode kaart kregen. Het euvel kan verholpen worden door het plaatsen van een nieuwe (maar dure) roetfilter. Maar er is nog een andere, goedkopere oplossing : rij gewoon naar een keuringsstation in Wallonië en laat uw wagen daar keuren (wat wettelijk mag). In Wallonië wordt de euronorm 5a immers niet getest. Zo simpel kan het leven zijn. Eén land, twee normen…

Over naar een ander opvallend gegeven : de vaccinatiecampagne. Ik spreek me niet uit over nut of onzin van de lopende ‘vierde prik’ of ‘herfstbooster’, de lezer moet zelf zijn/haar oordeel vellen. Het gaat in dit artikel over de verschillen tussen het noorden en het zuiden. Ondertussen is er een nieuwe prikcampagne opgestart, met als eerste doelgroep de 65-plussers. En wat zien we : in Vlaanderen kreeg ondertussen 71,4 procent van de 65-plussers al een tweede booster, in Wallonië is dat maar 35,6 procent. Wederom, van waar komt het toch wel opvallende verschil tussen noorden en zuiden ? En dan zwijgen we nog over Brussel waar nog maar 21,8 procent van de 65-plussers zich lieten prikken. Tja, ongetwijfeld zijn de oudjes in Brussel ook een “moeilijk bereikbare doelgroep”.

NMBS

Tot slot nog een berichtje over de begroting : Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Mobiliteit, vroeg aan de federale regering extra geld voor de NMBS. Vier miljard om precies te zijn. De groene minister wil investeren in de NMBS als ecologisch vervoersmiddel. Gilkinet wil zelfs een verdubbeling van de dienstverlening (zowel wat betreft goederen als mensen), maar de hamvraag is : naar welk landsdeel zal het meeste geld vloeien ? Boze tongen beweren immers dat Gilkinet, als Luxemburger, vooral wil investeren in Wallonië, en meer bepaald in de kleinere treinstations. Nochtans telt Vlaanderen procentueel veel meer treinreizigers, net zoals er ook een aanzienlijk verschil is inzake goederenverkeer. Diesels, vaccinaties, treinen. Drie totaal uiteenlopende onderwerpen met één gemeenschappelijke noemer : in Vlaanderen gaat men er anders mee om dan in Wallonië. En ja, dat maakt me blij. Laat de kloof maar groter worden, elke dag opnieuw !

Foto’s (c) Gazet van Hove.