door Julien Borremans in ’t Pallieterke .
In Doorbraak Magazine pleit Bart De Wever voor een “synthese” van de gematigde islam met de Vlaamse identiteit. Hoe die synthese moet verlopen, is niet meteen duidelijk, maar op het moment dat de N-VA-voorzitter zich laat interviewen, radicaliseren duizenden moslimjongeren, niet alleen in Sint-Jans-Molenbeek, maar zelfs “tot in de kleinste gemeente”.
“Zo’n proces moet je uiteraard vanuit de ‘res publica’ begeleiden en sturen”, laat hij nogal vaag verstaan. “Iedereen moet tot ‘égalité’ en ‘liberté’ worden gebracht”, liet hij zich voordien al eens ontvallen. Maar de realiteit staat toch nog mijlenver af van het romantisch beeld dat Bart De Wever schetst.
Nieuwe lichting jihadi’s
Vorige week werden acht moslimjongeren opgepakt die de intentie hadden om Bart De Wever te vermoorden. De reden was onder meer het hoofddoekenverbod dat geldt voor loketbedienden in Antwerpen. Eén van de potentiële moslimterroristen was twee jaar geleden al eens opgepakt omdat hij een aanslag op een politiebureau beraamde. Bij de terreurverdachten die vorige week werden ingerekend, zijn er zeker twee die ook al in vroegere dossiers werden vernoemd. Volgens HLN zat er zelfs één al achter de tralies en raakte een andere geradicaliseerd door een eerder veroordeelde oom.
Volgens de veiligheidsdiensten maakt een nieuwe lichting zich klaar om de jihadistische fakkel over te nemen. Het gevaar wordt nog acuter door het hoge aantal jihadisten dat opnieuw op vrije voeten komt. Wie denkt dat geweld en haat vanuit moslimhoek stilaan afneemt omdat veiligheidsdiensten “ongelooflijk goed hun werk hebben gedaan” – aldus Bart De Wever op VTM – heeft het mis. De ronselaars zijn nog steeds actief, al hangen ze daarvoor niet meer rond in bepaalde wijken. Heel wat jongeren worden via sociale media – zoals Telegram – of via chats van games bereikt. HLN onderzocht hoe zelfs jongeren van twaalf jaar voor de ‘heilige oorlog’ tegen de ongelovigen worden geprepareerd.
Ilyas Zarhoni – die geradicaliseerde jongeren begeleidt – laat duidelijk verstaan dat er een nieuwe lichting jihadi’s klaarstaat. “Nog extremer.” Via diverse Telegramkanalen worden tienduizenden moslims bereikt, onder wie tal van jongeren. Volgens Zarhoni komen de nieuwe lichting jihadi’s niet enkel uit kansarme gezinnen, maar wordt er ook actief in welgestelde en goed opgeleide kringen geronseld. De periode van de lange baarden en dito gewaden is voorbij. “We worden geconfronteerd met jongeren uit alle uithoeken van Vlaanderen. Tot in de kleinste gemeente radicaliseren ze van thuis uit”, getuigt Ilyas Zarhoni in HLN.
Integratie is zondig
De radicalisering van jongeren is geen kwestie van enkele weken, maar verloopt gestaag en is een veelgelaagd proces. De Franse onderzoeker en Midden-Oosten-kenner Bernard Rougier wees er al verschillende keren op dat radicalisering via een cluster van moskeeën, sportclubs, kebabzaken, scholen, halalslagers, markten… verloopt. Er wordt een fundamenteel religieus discours gebracht, met daaraan een politieke boodschap gekoppeld. Integratie in de “vijandige” samenleving wordt als zondig beschouwd. Deze eenzijdige religieuze indoctrinatie leidt tot uitwassen die haaks staan op de verlichtingswaarden van onze westerse samenleving.
In ‘De Tafel van Vier’ getuigde onlangs een moslim dat seksuele andersgeaardheid in zijn gemeenschap gewoon taboe is. Jarenlange aandacht in media, cultuur en onderwijs voor de LGBTQ+-gemeenschap heeft daar amper iets aan veranderd. Abdellah Bijat getuigde onlangs hoe hij als homo door zijn eigen familie verstoten werd. De Marokkaans-Nederlandse auteur Abdelkader Benali – voorstander van massa-immigratie – schreef in zijn Trouw-column dat “de omvolking van het Westen” wat hem betreft “niet snel genoeg kan gaan”.
Illusie en filtering
De ontwikkeling van een gematigde islam die in harmonisch samengaat met de Vlaamse identiteit is toch wel heel erg broos. De illusie wordt vooral door de media gekoesterd. Onderzoek naar radicalisering binnen de islam in het Westen worden door de media gefilterd. Ruud Koopmans – hoogleraar sociologie en migratie aan de Berlijnse Humboldt-universiteit en onderzoeksdirecteur aan het Wissenschaftzentrum – getuigde onlangs dat de publicatie van zijn onderzoek over “de rol van religieuze schriften bij de legitimatie van geweld” jarenlang werd tegengehouden. Koopmans wordt voor lezingen niet meer uitgenodigd. Kritisch onderzoek wordt gecanceld of helemaal niet meer gefinancierd.
De Wever pleit voor een inclusief, herbergzaam en emancipatorisch burgerschapsmodel dat de verschillende etniciteiten met de Vlaamse identiteit moet verbinden, maar de bittere realiteit leert ons dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan. De radicalisering zet zich door en het cordon in de media en de academische wereld is stuitend. Als de gematigde islam deel wil uitmaken van de Vlaamse identiteit, dan zal er meer dan één barrière moeten worden opgeruimd.
foto’s (c) Gazet van Hove.