Werken Wouwstraat (proefopstelling 24 juli-25 oktober)

Het stadsbestuur Mortsel en het lokaal bestuur Hove werken al even aan de verbetering van de veiligheid in de Wouwstraat. Tegelijk moeten er oplossingen geboden worden aan enkele technische problemen die zich manifesteren ter hoogte van de goten en de boordstenen.

Mortsel heeft in overleg met Hove een dossier opgesteld voor het oplossen van deze technische problemen aan de wegenis. Het fietspad aan de zijde van Hove wordt vernieuwd.

Tegelijk worden er ook ingrepen ingepland om de snelheid te verminderen en het uitzicht van de Wouwstraat aan te passen aan haar functie binnen een zone 30 :

  • de kruispunten worden geaccentueerd door beschildering van het wegdek in een okergele kleur;
  • aan de zijde van Hove in het deel tussen de Mortselsesteenweg en de Leliestraat worden enkele uitstulpingen voorzien om de snelheid af te remmen. Ook wordt de oversteek van het dubbelrichtingsfietspad richting spoorwegbrug herbekeken.
opgepast gevaar !

Ons lokaal bestuur wenst voor de definitieve goedkeuring van de herinrichting een proefopstelling te houden ter hoogte van de geplande uitstulpingen aan de zijde van Hove. De proefperiode is gepland van 24 juli tot 25 oktober 2023. De opbouw van de proefopstelling met bijbehorende bebording gebeurt in de loop van de week van 24 juli.

Aanpak snelheid en verbeteren verkeersveiligheid

Samen met deze werken willen beide lokale besturen de verkeersveiligheid verbeteren door de snelheid te verlagen en het uitzicht van de Wouwstraat aan te passen aan haar nieuw snelheidsregime (zone 30).

Wat staat er te gebeuren ?

Om de snelheid te verlagen in het deel tussen Boechoutselei en Leliestraat worden enkele wegversmallingen aangebracht en wordt de rijweg versmald tot 4 meter door middel van twee uitstulpingen aan de zijde van Hove. Hier zal het verkeer dus beurtelings moeten kruisen.

Aan de zijde van Mortsel wordt er ter hoogte van de Kretenburgstraat een ingreep uitgevoerd ter hoogte van de boordstenen waardoor de rijbaan op die locatie versmald wordt tot 4.70 meter. Hier kunnen gewone wagens elkaar met een lage snelheid kruisen.

Ter hoogte van de kruispunten worden gekleurde zones aangebracht op de rijweg. Dit om deze te accentueren en anderzijds de rechtlijnigheid te breken.

Aan het kruispunt Leliestraat wijzigt er niets, daar wordt gebruik gemaakt van het bestaande verkeersplateau.

Ter hoogte van de Rubensstraat in Mortsel wordt de inrit haaks gemaakt en wordt de rijweg van de Wouwstraat ook versmald tot 4.70 meter.

De oversteek van het dubbelrichtingsfietspad staat nog ter discussie : hierover wordt overleg gepleegd tussen Mortsel en Hove op basis van een advies van de lokale politie.

Info plan

Op het plan zijn op schaal auto’s en lijnbussen (geel met arcering) ingetekend om visueel aan te tonen dat er voldoende ruimte is voor de voertuigen.

Bijlagen

foto’s (c) Gazet van Hove.