Een propagandafoto van Islamitische Staat
Hoe zou het nog zijn met Islamitische Staat ?
door Simon Segers in ’t Pallieterke .
Hoewel de jihadistische aanslagen in Parijs en Brussel ondertussen al wat verder in het collectieve geheugen liggen, wordt West-Europa sinds kort opnieuw opgeschrikt door enkele ‘kleinschalige’ aanvallen zoals die in Solingen. Staan we aan de vooravond van een nieuwe terreurgolf ? En welke rol speelt de ogenschijnlijk onbeduidende terreurgroep Islamitische Staat nog in het wereldwijde jihadisme ? Hoofdredacteur Stijn Derudder ging hierover in gesprek met journaliste en theologe Sonja Dahlmans.
Op 23 augustus jongstleden viel een uitgeprocedeerde Syrische migrant feestvierders aan met een mes in de Duitse stad Solingen (Noordrijn-Westfalen) tijdens een festival ter ere van de 650ste verjaardag van de stad. Hierbij kwamen drie omstaanders om het leven en liepen acht anderen steekwonden op. Terreurorganisatie Islamitische Staat eiste de aanval op, naar eigen zeggen ging het om represailles voor de militaire acties van Israël in Gaza. “Zij hebben begin dit jaar een oproep verspreid aan wat wij in het Westen ‘lone wolves’ noemen om aanslagen te plegen”, zegt Dahlmans over IS. “Of de dader daadwerkelijk banden onderhield met IS, is onzeker, maar de organisatie geniet ervan om dergelijke aanslagen op te eisen. Het doel is uiteindelijk om angst te zaaien.”
“In het Westen leeft al enkele jaren onterecht de opvatting dat Islamitische Staat nog maar weinig voorstelt”
Volgens de theologe leeft in het Westen al enkele jaren onterecht de opvatting dat Islamitische Staat nog maar weinig voorstelt als organisatie en de facto verslagen is. “Dat is helemaal niet zo. Pieter Cobelens, een Nederlandse veiligheids- en terrorisme-expert, beweerde dit jaar nog op televisie dat we van jihadisme niks meer te vrezen hebben. Ik vroeg me toen af hoe hij het in zijn hoofd haalde om zoiets te zeggen, om zulke klinkklare nonsens te verkopen. Ik word daar echt heel boos van.” De pers heeft volgens Dahlmans algemeen de ontwikkelingen omtrent islamisme in landen als Syrië, Irak en Afghanistan genegeerd. “En nu komen ze aanzetten met krantenartikelen over wat er in Solingen gebeurd is.
De mensen van het kruis
Dahlmans gelooft dat er zeker nog nieuwe jihadistische aanvallen zullen volgen in Europa. “IS beweert dat het conflict tussen Israël en Gaza de aanleiding vormt. Ik heb er in het verleden al vaak op gewezen dat nog een ander onderliggend aspect van belang is. Dergelijke terreurorganisaties beschouwen joden en christenen als één groep. De inwoners van westerse landen zien zij als christenen. Denk maar aan de executievideo van 21 koptische mannen op een strand in Libië. Een van de terroristen houdt daarin een mes omhoog en zegt : ‘Dit is een boodschap voor de mensen van het kruis.’ We zouden kunnen denken dat hij zich richtte tot het handvol Europeanen dat nog elke zondag naar de kerk gaat, maar dat is niet zo. Zij zien het Westen als christelijke landen.”
Dahlmans gelooft dat er zeker nog nieuwe jihadistische aanvallen zullen volgen in Europa
Wat Israël aan het doen is in Gaza, rechtvaardigt in de ogen van de jihadisten aanvallen op christenen. “Ook omdat verschillende westerse overheden Israël steunen. De terreur zal daarom blijven doorgaan en ik denk dat daar helaas niet veel aan zal veranderen op korte termijn”, aldus de theologe.
Ambiguïteit als politiek wapen
In de media speelt ook nog de kwestie van de polarisatie in onze samenleving. “Momenteel wordt ambiguïteit ingezet als een politiek wapen. Toegepast op de islam vinden we die ambiguïteit zeer sterk terug in de Koran. Enerzijds staat daar dat christenen het meest na aan het hart liggen van moslims, anderzijds worden ze tot alle andere groepen van mensen die niet deugen gerekend.” Dat geldt volgens Dahlmans ook voor de westerse retoriek omtrent de islam zelf. “Als er een aanslag gebeurt en een dader ‘Allahoe akbar’ roept, denken sommigen dat het in naam van de islam gebeurde, terwijl anderen beweren dat het om een doodnormaal gebedszinnetje gaat.”
In het Westen onderscheiden experts de politieke islam van de godsdienst, “een westers label” volgens de theologe, of discussiëren ze over wat deel uitmaakt van de ‘echte islam’. “Al die ambiguïteit creëert onzekerheid en instabiliteit. Dat is precies de bedoeling, want dergelijke discussies leiden af van de kernproblematiek. Het gaat volgens de experts niet over het bestrijden van de ideologie, maar van terreurgroepen”, besluit Dahlmans.