Slechte kasseien in gemeentecentrum

De meerderheidsfractie ‘Hove Beweegt’ (SP-a, Groen!, onafhankelijken), zegt niet tevreden te zijn over de manier waarop de heraanleg van het kruispunt tussen de Lintsesteenweg en Boechoutsesteenweg is aangepakt. “Het kruispunt is te wijd en te onoverzichtelijk uitgewerkt. We moeten met de aannemer een oplossing zoeken. Onze coalitiepartner CD&V blijft in het concept geloven, maar wij zijn veel vertrouwen in de ontwerper kwijt”, zegt schepen van openbare werken Jo Ampe. “De aanpassing van het plateau aan het Groen Schooltje is een eerste stap. De rest moet nu volgen.” Uit een controle blijkt ook dat een klein deel van de gebruikte bazaltkeien niet voldoet aan de voorschriften van het bestek. De hele partij stenen die nog niet gebruikt werden, is afgevoerd op kosten van de leverancier. Met deze uitspraak zit Ampe op dezelfde golflengte als de voltallige oppositie die ook reeds veelvuldig kritiek hadden op de gevaarlijke verkeersafwikkeling in het gemeentecentrum. Hopelijk kunnen ze nu samen voor verbeteringen zorgen.

Kritiek op middenberm Sint-Laureysplein

Het centrum van Hove is nog niet helemaal heraangelegd maar toch krijgt het gedeelte dat al wel klaar is veel kritiek. Zo tonen de oppositiepartijen Vlaams Kartel en pH7 zich sceptisch over de middengeleider op de rijbaan aan het Sint-Laureysplein. Deze langwerpige, lage smalle berm werd aangelegd om de zone 30 mee af te dwingen en om de voetgangers een rustpunt te geven bij het oversteken van de straat. “We stellen vast dat de middengeleider op het Sint-Laureysplein dagelijks door ettelijke vrachtwagens en auto’s wordt overreden”, merkt de gezamenlijke oppositie  op. Het schepencollege ontkent dit niet en vraagt nog wat geduld. “De middenberm wordt inderdaad overreden maar dat komt onder andere omdat het kruispunt Sint-Laureysplein – Mortselsesteenweg – Kapelstraat nog niet heraangelegd is. We kunnen pas degelijk evalueren als alle werken uitgevoerd zijn. We kunnen geen paaltjes of afsluitingen zetten op de berm, want de brandweer eist dat die vrij blijft”, aldus schepen van mobiliteit Jos Peeters (CD&V).

Op het Sint-Laureysplein komen wel paaltjes om de parking beter aan te duiden. “Nu rijdt iedereen nog te makkelijk vanuit eender welke plaats op de parking. Er komen paaltjes zodat enkel de in- en uitrit gebruikt kan worden”.