Sommige Hovese voetpaden geven net het gevoel of men op een bergpad in de Alpen of de Pyreneeën loopt. Allerlei oorzaken liggen hier aan de bron : jarenlange waterinsijpeling, grondverzakkingen, slecht uitgevoerde werken uit het verleden, enz …

Wat er ook van zij, het kan er op sommige ogenblikken gevaarlijk zijn voor de voetgangers, denk maar aan veelvuldige waterneerslag, ijzel of sneeuw. Het huidige gemeentebestuur heeft al enkele straten effectief aangepakt en het aanwezige voetpad er hersteld :  Leon Dumortierstraat (500 m), de Pieter Potstraat (100 m), de Vredestraat (400 m) en de Parklaan (400 m).

Vandaag is men bezig aan de Rozenlei. Dit jaar volgen er geen straten meer, gelet op de nakende eindejaarsperiode. Vanaf 2015 komen er terug een aantal straten in de Vogeltjeswijk aan bod, alsook de Edegemsestraat en de Fazantenlaan. Met Mortsel is er overleg over de Wouwstraat, tussen de spoorwegbrug en de Leliestraat. Beide gemeenten zijn hier vragende partij. Op de persoonlijke verlanglijst van burgemeester Volckaerts staat ook de Mortselsesteenweg. Dit moet men in een groter kader integreren. Het gemeentebestuur van Hove heeft ook de intentie om in de Leliestraat een fietspad langs beide zijden aan te leggen. Ze zullen daarvoor het “Vademecum van de fietsers” volgen.

Boechoutselei

Een straat die ook ter discussie staat als het over voetpaden – of het ontbreken hiervan – gaat is de Boechoutselei. Deze straat is enkele jaren geleden in overleg met Mortsel aangelegd. Vele inwoners van deze straat zijn niet zo opgezet met het feit dat op sommige plaatsen het voetpad maar één tegel breed is, op andere plaatsen is er zelfs geen tegel beschikbaar voor de voetgangers. De fietsers (meestal schoolkinderen) rijden er soms vrij snel en met verschillende naast elkaar. Er wordt ook snel gereden door automobilisten, wat al een extra onveilig gevoel geeft. Ingrepen dienen zich noodgedwongen aan.

 Boechoutselei fietspad
Boechoutselei : ingerepen dringend vereist !

We stapten ter plaatse af en stelden vast dat dit inderdaad klopt. Langs de zuidelijke zijde (Hove) is het voetpad soms onbestaande. Ook aan de noordelijke kant (Mortsel) is dit het geval. Er zou minstens 0,75 m voetpad moeten liggen om een volwassen persoon in één richting (eventueel met kinderwagen, loopwagentje of rolstoel) zonder gevaar door te laten. Het fietspad en voetpad kunnen mentaal en fysiek afgebakend worden met metalen spijkerskoppen om de 2 à 3 meter, pictogrammen van fietsers en voetgangers zijn eveneens aangewezen en op sommige plaatsen is een gedeeltelijke onteigening van een aantal voortuintjes aangewezen (max. 1 meter) omdat er anders geen ruimte is zonder aan de rijstrook van de auto’s te raken. Dit laatste zou een financieel zwaardere operatie zijn.

 Boechoutselei fietspad
ook eens snoeien in het overaanbod van verkeerspalen

Coverfoto : kruispunt Groenenborglei – Rozenlei : hoe moet het nu ?