HOVE

Op de jongste gemeenteraad van maandag 23 oktoker jl. kwam de heraanleg van de Leliestraat uitgebreid aan de orde.

De Technische Dienst stelde het opzet van de infrastructuurwerken aan de Leliestraat voor aan de gemeenteraad. Het hoofd van de technische dienst, mevrouw Ruth VandeCan was aanwezig met een videomontage.

In het kader van de opdracht ‘Infrastructuurwerken Leliestraat’ werd een bijzonder bestek HOV3009 opgesteld door Antea. Met dit project wordt de Leliestraat heraangelegd. Volgende werken worden voorzien : de opbraak van bestaande verhardingen, de renovatie van de bestaande riolering, het voorzien van nieuwe huisaansluitingen en kolkaansluitingen, de aanleg van nieuwe wegenis in asfaltverharding met betonnen kantopsluiting, de aanleg van voetpaden en fietspad in betonstraatstenen / asfalt, de aanleg van een verhoogd plateau in betonstraatstenen en met geprefabriceerde aanloopelementen en het aanbrengen van markeringen. De gunningswijze is een openbare procedure. Het project is niet bouwvergunnings-plichtig. Het betreft een samenwerking tussen Rio-link en de gemeente Hove. De totaal geraamde kostprijs exclusief btw bedraagt 1.011.029,40 EUR, waarvan het aandeel van Rio-Link 471.233,75 EUR en het aandeel van de gemeente Hove 539.795,65 EUR bedraagt.

Aan de kruispunten met de Dahliastraat en de Jozef Lambrechtslei komt er een verhoogd plateau. Verder zijn er nog snelheids-remmende maatregelen in de vorm van parkeerstroken en instulpingen met hoogstambomen.

De werken beginnen eind 2017 tot begin 2018 (80 werkdagen / 16 weken / 3 à 4 maanden) in twee fases : 1° fase : vanaf Statielei tot Jozef Lambrechtslei, 2° fase : vanaf Jozef Lambrechtslei tot Wouwstraat.

Geen fietsers als buffer tegen de auto’s

Raadslid Jo Ampe (HB) had enkele technische opmerkingen over de aansluiting van de fietspaden aan de Wouwstraat en de Statielei, die men zal “meenemen”. Nadien sloeg de groen-linkse man de bal volledig mis. Hij pleitte voor ‘woonstraten’, dit is gemengd verkeer met fietssuggestiestroken waar fietsers dienen als buffer voor de auto’s. Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) weerlegde deze stelling onmiddellijk : “ik woon in de buurt en ken alle gevoeligheden, in de Leliestraat wonen vandaag veel jonge gezinnen met kinderen, zij pleiten voor beschermde fietspaden en willen hun kinderen niet zien gebruiken als buffer tegen het vele verkeer. In de Kapelstraat is de bevolking tegen de buffer door fietsers voor het drukke verkeer. Met mobiele flietscamera’s kunnen we de snelheid minderen, sommigen kan men enkel treffen via de geldbeugel.”

Leliestraat

Groenstraat werd afgesloten = Leliestraat moet alles slikken

Gewezen burgemeester en raadslid Luc Vuylsteke de Laps (CD&V) vroeg naar de visie van het schepencollege over de Leliestraat ? “25 jaar geleden werd de Leliestraat aanzien als een verbindingsstraat. Toen werd in de Mortselse Wouwstraat éénrichtingsverkeer ingevoerd. Aan de rechtlijnigheid van de Leliestraat wordt niets gedaan. De snelheid zal hoog blijven liggen tot op het verkeersplateau en dan trekken de wagens weer op”. Burgemeester Koen Volckaerts antwoordde : “Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft een aantal jaren terug de Groenstraat afgesloten aan de N-1 Mechelsesteenweg zodat er geen auto’s meer door kunnen naar de Boniverlei/ E19 in Kontich. Nu komt al dat verkeer door de Leliestraat. De rechtlijnigheid zou er zijn als er geen uitstulpingen zijn in de Leliestraat. Er komen wel degelijk asverleggingen. Ook zullen er mobiele flietscamera’s worden ingezet tegen hardrijders.”

Ter hoogte van het kruispunt met de Jozef Lambrechtslei blijft er een elektriciteitskast op het voetpad staan – op 80 cm van de rooilijn. Een ambtenaar van Eandis besliste hierover alleen.

Meer info : Ruth Vandecan, gemeentehuis Hove, tel. 03 / 460 33 43 (kantooruren), e-mail : ruth.vandecan@hove.be

fietspad kruising Leliestraat

Foto’s © Gazet van Hove.