Goedkope en snelle treinverbinding tussen België en Nederland

Aan : De directies van de NS en de NMBS, de ministers van verkeer van Nederland en België en de Europese Commissie

campagne aangemaakt door Gerard Oosterwijk.

Dat de NS en de NMBS hun voornemen terugdraaien om de prijzen van treinkaartjes op het traject tussen Brussel en Amsterdam tot wel 70% in prijs te verhogen. Het traject tussen beide hoofdsteden verder te versnellen door weinig gebruikte stations te schrappen. De prijs van treinkaartjes op dit internationale traject gelijk te trekken met een vergelijkbare afstand binnen landsgrenzen, wat neerkomt op 25 euro voor een enkele reis zonder korting. En ook qua voorwaarden, zoals het vooraf moeten boeken voor een gunstig tarief, geen onderscheid te maken tussen een binnenlandse intercity of internationale intercity.

Waarom is het belangrijk ?

Reizigers tussen België en Nederland of omgekeerd worden door de NS en de NMBS de auto of bus ingejaagd, door te hoge prijzen te rekenen voor een vervoersmiddel dat te lang onderweg is. Dit is slecht voor het milieu, slecht voor de (economische) samenwerking tussen onze buurlanden en slecht voor het welzijn van de reizigers in kwestie. Wij eisen dat het voornemen om de prijzen nog verder te verhogen onmiddellijk van tafel gaat. In plaats daarvan moeten de prijzen van een kaartje Amsterdam-Brussel gelijk worden geschakeld met de prijs van een binnenlandse treinreis van dezelfde afstand, bijvoorbeeld Amsterdam-Groningen. Door het schrappen van onnodige stops, zoals Antwerpen Berchem, kan ook de reistijd dichter in de buurt komen van een reis met de auto. De NS en de NMBS werpen een onnodige barrière op tussen Nederland en België en hun handelen schendt de idee van een gezamenlijke Europese ruimte, waarin binnengrenzen steeds minder voelbaar zijn.

www.degoedezaak.org .

Foto’s © Gazet van Hove.