REGIO

Deze staking gaat over geld. De zogenaamde loonnorm. Deze houdt rekening met de toekomstige loonevolutie in onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland en dus met het verschil in de loonkosten tussen België en onze buurlanden sedert 1996. Deze berekening is strenger geworden sedert 2017. Zo kwam men uit op een maximale loonstijging van 0,8 %. In 2016 was dit nog 1,1%. De vakbonden vinden dit veel te weinig gezien de economie de laatste jaren op turbo draait en de winsten binnenstromen. Zij eisen een loonstijging voor de werknemers die schommelt tussen de 1,3 en 1,5 %. De staking van gisteren richt zich dus op de krappe marge van loonsverhogingen.

Acties

In het station van Hove stonden ‘s morgens maar een dertigtal fietsen in de rekken, normaal meer dan 150. Het aantal wagens op de parking was maar één derde van tijdens een normale weekdag. Alle winkels in het dorp waren open, ook de Aldi op de grens met Boechout, de postbedeling verliep normaal. Alle Hovese scholen draaiden normaal. Er waren enkele stakers bij de technische dienst van het gemeentepersoneel.

De openbare vervoersmaatschappij De Lijn lag grotendeels plat. Er reden ’s morgens maar 9 tramtoestellen uit voor 14 lijnen in de Antwerpse agglomeratie. Op de Liersesteenweg in Mortsel stonden er enkele passagiers – meestal van buitenlandse afkomst – te wachten naar een tram die niet kwam opdagen.

De openbare markt op het Stadsplein in Mortsel had wel een lagere opkomst van klanten omdat velen met de tram of de trein komen.

Chemiereus Agfa-Gevaert volledig plat

Bij de chemiereus Agfa-Gevaert in Mortsel lag het bedrijf volledig stil. Enkel de noodzakelijke werknemers van de brandweer en de veiligheid waren in de fabriek aanwezig. Er stonden aan alle ingangen stakingspiketten en aan de Hendrik Cuypersstraat ging het er gezapig aan toe met vuur stoken en koffiekoeken eten. De directie werd ook buitengesloten. Het piket bleef er zeker staan tot de namiddag om te controleren of er geen werknemers van de late ploeg het bedrijf zouden binnengaan.

Foto’s © Gazet van Hove.