Wat verandert er vanaf 31 mei voor de fietser ?

Zes nieuwe regels die fietsen veiliger en comfortabeler moeten maken, zullen vanaf 31 mei van kracht zijn in de wegcode. De Fietsersbond is blij met de invoering van die nieuwe regels. Samen met onze Franstalige tegenhanger GRACQ ijverden we er al langer voor.

Wat verandert er nu concreet ?

  • (Bak)fietsen met drie of vier wielen en minder dan 1 meter breed, worden nu gewoon als fietsen gezien.
    Ze kunnen de regels van de fietsers volgen en dus bijvoorbeeld zonder probleem in een schoolstraat fietsen of in een straat met beperkt eenrichtingsverkeer. Een goede zaak zonder meer. Het volgt de evolutie van de verschillende soorten fietsen en lost bovendien de absurde situatie op dat ouders die hun kind met de bakfiets naar school begeleidden, daarmee de schoolstraat niet in mochten. Of dat ouders die dat met de elektrische fiets deden, niet naast hun kind mochten fietsen. Het is goed dat die problemen nu van de baan zijn.
  • Vierkant groen wordt mogelijk gemaakt.
    Goed dat het nu wettelijk geregeld is. Afwachten nu hoe de wegbeheerders het gaan toepassen in Vlaanderen. Voor de Fietsersbond is het erg belangrijk dat er twee maal een groen licht komt voor fietsers en voetgangers. Zodat fietsers vaak genoeg groen licht krijgen. Als auto’s in één richting groen hebben gehad, moet het daarna groen worden voor fietsers. Daarna krijgen auto’s in de andere richting groen, en dan moet het nog eens groen worden voor fietsers. Die afwisseling is nodig, zo niet zou het voor de fietsers langer rood zijn dan vandaag en bestaat de kans dat ze vaker door het rood gaan rijden. Uiteraard zou dat het risico op ongevallen net groter maken.
  • Er kan een verkeerslicht geplaatst worden om rechtsaf door rood of rechtdoor door rood mogelijk te maken.
    Dit was al mogelijk via een verkeersbord, maar nu kan het dus ook via een speciaal licht (oranje licht met pijl in) en dat was een expliciete vraag van de huidige minister voor mobiliteit Ben Weyts. NIet zozeer onze eis, maar we hopen wel dat het op die plaatsen waar het veilig kan in Vlaanderen nu ook toegepast zal worden.
  • Kinderen tot 10 jaar mogen op het voetpad fietsen (nu is dat maar tot 9 jaar).
    Goed zonder meer.
  • Speed-pedelecs mogen met twee naast elkaar rijden op de weg. 
  • Buiten de bebouwde kom moet de zijdelingse afstand ten opzicht van een fietser minstens 1,5m zijn ipv 1 meter nu.
    Vooral belangrijk bij het inhalen. Maar, vandaag zijn er amper boetes voor overtredingen van die regel. Hij is ook moeilijk te controleren.  We stellen ons dan ook vragen bij de effectiviteit van deze aanpassing. De focus moet volgens ons liggen op de handhaving van de regel, niet zozeer de verstrenging ervan. De aanpassing is wel een goed signaal dat auto’s voldoende afstand moeten houden wanneer ze een fietsers inhalen of kruisen.
  • De nieuwe wet zorgt er ook voor dat e-steps en hoverboards en monowheels nu tot 25 km/u kunnen rijden op het fietspad.
    En ze moeten geen specifieke verzekering meer hebben.
  • Ook voor voetgangers is er nog een aanpassing: zij mogen de straat zonder zebrapad oversteken op voorwaarde dat er binnen de 20 m geen zebrapad ligt (nu nog 30 meter).

Lees hier de aanpassingen in het Staatsblad.

We gaven onze visie ook weer in De Standaard en aan VRT NWS

www.fietsersbond.be .

Foto’s © Gazet van Hove.