Boechout

Infovergadering Aldi supermarkt

datum 21 januari 2019, Raadzaal gemeentehuis Boechout

vanaf 20.00u. – verslag : Annemie De Wolf – Coördinator communicatie en burgerzaken – Telefoon : 03 / 460 06 55 | Email : annemie.dewolf@boechout.be – www.boechout.be .

aanwezig : Koen T’Sijen, Els Augustinus, Kris Swaegers, Philip Verstappen, Dominik Baelus, Gerd Mertens, 50-tal geïnteresseerden

onderwerp : Nieuwe supermarkt en inplanting, buurtoverleg .

Gerelateerde afbeelding

Aldi in België

Aldi heeft een nieuw winkelconcept dat al op enkele plaatsen wordt toegepast. Duurzaamheid gebouwen is belangrijk. Andere aandachtspunten : bredere parkeerplaatsen, hogere plafonds, bandramen voor genoeg lichtinval, voldoende groen, groendaken waar het kan, warmterecuperatie, recyclage afvalstroom, optimalisatie logistiek, regenwaterrecuperatie, isolatie, ventilatie.

Aldi Boechout

De huidige winkel : smalle gangen, lage plafonds, niet echt ordelijk. Verouderde look. Magazijn is te klein. Aldi wil de winkel afbreken en een nieuwe bouwen.

De gemeente Boechout heeft van in het begin een aantal randvoorwaarden opgelegd : • Zuinig omspringen met de ruimte • Maximaal kwalitatief groen voorzien • Aansluiting naar buren geleidelijk maken • Parking opnieuw publiek toegankelijk met sociale controle • Parkeerplaats elektrische wagen • Parkeerplaats deelwagen • Achterzijde : kwalitatief architecturaal (kerkhof achteraan)

Ook in Boechout voorziet men in een duurzaam project :

Veel glas, technieken weggewerkt, laden en lossen in het gebouw, ruimte om te bakken. Parkeerplaatsen geoptimaliseerd, parking blijft toegankelijk, ruime overdekte fietsenstalling (40 fietsen), toegankelijk voor mindervaliden, overal LED verlichting

Er komt een parking op het gelijkvloers (90-tal parkeerplaatsen), de winkel zal zich op de eerste verdieping bevinden. Vrachtwagens worden in het gebouw gelost.

Slager Renmans behoort niet meer tot het project, wel is er vers verpakt vlees verkrijgbaar.

Vragenronde

Vraag : Zullen de lichten van de vrachtwagens nog naar binnen schijnen aan de overkant ?   Antwoord : Nee, er komt een loskade, volledig binnen het gebouw, met afgesloten poort

V: Hoe hoog wordt het gebouw ? Hoe hoog wordt de parking ? A : 9 meter, zo hoog als de nok van het huis ernaast. De parking wordt 3 meter hoog.

V: Zal de ventilatie geen lawaai maken ? A : Dat zal minder zijn. Zo veel mogelijk technieken ‘binnen’.

V : Is alles al beslist ? A: De bouwaanvraag moet nog ingediend worden en er volgt sowieso een openbaar onderzoek.

V : (bewoner van de overkant) Ons zicht en zon zijn wel weg ! De verwachting was dat het gebouw meer naar achter zou komen. Hoe lang wordt het ? A : Het gebouw reikt van de voorgevel tot aan het kerkhof

V : Waarom komt er geen ondergrondse parking ? A : Klanten rijden niet graag naar beneden in een kelder.

V : Wat zal het zicht zijn voor de mensen die aan de linkerzijde wonen ? A : Een 8 meter groene band

V : Hoe wordt de parking achteraan afgemaakt ? A : Dat wordt waarschijnlijk een standaard houten tuinschutting.

V : Kan er geen opening komen achteraan, zodat mensen met de fiets langs achter binnen kunnen ? A : Nee, alle toegangen zijn aan de voorkant gepositioneerd. Er wordt bewust gekozen om het aantal toegangen tot de site te beperken, ook omwille van de sociale controle.

V : Kan de haag aan de Grensstraat laag zijn omwille van de veiligheid bij het uitrijden van de oprit ? A : Ja

V : Hoeveel bezoekers heeft Aldi per dag ? Hoeveel verwachten jullie ? Een 1.000-tal per dag. A : Nu een 1000-tal per dag. Aldi verwacht een lichte stijging, maar vooral een omzetstijging omdat de bestaande klanten meer zullen meenemen.

V : Rijden jullie vrachtwagens elektrisch ? A : Nee. De technologie staat nog niet genoeg op punt. Aldi moderniseert wel de vloot.

V : Wanneer wordt er gestart met de werken ? Wanneer zal de opening zijn ? A : Eerst moet nog de hele procedure worden afgelegd. Aldi hoopt de bouwaanvraag binnen 2 maanden klaar te hebben. Bouw start liefst begin 2020.

V : Is het nodig dat de buurtbewoners een plaatsbeschrijving van hun woning laten maken ? A : Ja, Aldi doet dat.

V : Werd er een mobiliteitsplan opgemaakt ? A : (Burgemeester T’Sijen): De Hovesesteenweg is een doorgangsas, 8.000 bewegingen per dag (vrachtwagen telt voor 2). De Hovesesteenweg doet het slecht qua luchtkwaliteit en dit komt doordat men voortdurend tussen de geparkeerde wagens moet manoeuvreren. Aan de andere kant halen de geparkeerde wagens de snelheid wel omlaag. We moeten nadenken hoe we dit kunnen aanpakken. We zien dat de heraanleg van de Alexander Franckstraat wel positieve gevolgen heeft voor de leefomgeving.

V : Kan er voor een oversteekplaats gezorgd worden ? A : We moeten dat zeker bekijken. Het is belangrijk dat je veilig en comfortabel kunt oversteken.

V : Hoe gaat u aan sociale controle doen in de ondergrondse parking ? A : Er worden camera’s geplaatst, intelligente verlichtingssystemen. Bij overlast kan eventueel alleen het voorste gedeelte van de parking worden opengesteld.

V : Komt er een draadafsluiting aan de Grensstraat ? A: Dat wordt nog bekeken.

V : Door de openluchtparking achteraan zal het een pak lawaaieriger zijn (voor de buren). A : Er wordt een afsluiting gemaakt, waarschijnlijk in hout of draad. De buren zijn eerder voorstander voor een combinatie van een groene afsluiting en een geluidswerend scherm. Er is een hiervoor apart gesprek gepland tussen Aldi en de naaste bewoners.

V : Een bewoner vindt dat het een ‘Boomsesteenweg-concept’ is. A : Het gebouw wordt volledig in gevelsteen gemetst.

Aldi geeft de plannen of presentatie van het gebouw niet vrij voor publicatie op de website. Zodra de plannen worden ingediend om een omgevingsvergunning aan te vragen, komen dit in openbaar onderzoek en kunnen de plannen worden geraadpleegd.

een concurrent van Aldi in Boechout …