Vele bewoners van de residentiële Magdalena Vermeeschlaan achter het Hovese gemeentehuis (in de volksmond : “de Dallaswijk”) kunnen zich niet vinden in het voorstel   tot heraanleg van de Magdalena Vermeeschlaan” zoals het werd voorgesteld door het gemeentebestuur. 

Ze schreven een protestbrief aan de Burgemeester van Hove en alle gemeenteraadsleden. In totaal tekenden een groot aantal (32) bewoners de protestbrief. Gelet op de urgentie en de korte tijdspanne waarop deze agendering op de gemeenteraadszitting werd bekendgemaakt, hebben ook niet alle bewoners de gelegenheid gekregen deze brief te ondertekenen.

Eisen van de bewoners :

“De ontdubbeling van de riolering waarbij afvalwaters en regenwaters volledig worden gescheiden bij de heraanleg van onze straat is de enige en juiste beslissing.

De wijze waarop de heraanleg bij wijze van experiment wordt gepland, met een wadi en een diepe gracht in de lengteas van de straat, stemt ons echter heel wat minder gelukkig.

De Magdalena Vermeeschlaan wordt hierbij in zijn functie als straat geamputeerd: de parkeercapaciteit wordt teruggebracht tot op minder dan de helft, bezoekers worden verplicht hun wagen aan de overkant van de straat te parkeren (indien ze al een plaats zouden vinden) om dan via een zogenaamd houten vlonderbruggetje zo de overkant van de straat te bereiken. Er wordt geen rekening gehouden met oudere mensen, minder-validen en bezoekers met een beperkte mobiliteit (loopwagen of rolstoel) waarvoor dit een onmogelijke opdracht is.

Daarenboven lijkt een veilige begaanbaarheid voor elkeen van deze houten vlonders bij regen-of vriesweer helemaal niet verzekerd.

De verkeersassen worden, weliswaar afwisselend, dicht bij de rooilijn van de eigendommen geplaatst waarbij de zichtbaarheid bij het uitrijden van de opritten onvoldoende is. Hierdoor creëert men gevaarlijke verkeerssituaties.

Tevens is de manoeuvreerruimte erg beperkt zodat het op-en afrijden met een oplegger of caravan onmogelijk wordt.

De fietsers, jong en oud, worden gedwongen zich op de smalle rijbaan te begeven op gevaar af van de weg te worden gereden door het doorgaand verkeer, landbouwvoertuigen en bussen van De Lijn.

Leveringen, verhuizingen, laten uitvoeren van groenonderhoud , werken of andere activiteiten worden onmogelijk bij gebrek aan parkeer- of uitwijkruimte voor het verkeer.

Het verstrekken van informatie omtrent gelijkaardige bestaande voorbeelden van andere straten in Vlaanderen, zoals op de gemeenteraad dd.28/O6/201O werd gevraagd (zie notulen gemeenteraad) , blijft bij ons weten nog steeds niet bezorgd. Op de presentatieslide’s worden enkel twee foto’s opgenomen uit Nederland, echter in een totaal verschillende context.

Vermits het onderhoud beperkt zal worden tot twee onderhoudsbeurten per jaar, vrezen wij, zoals bij voorgaande reeds het geval op andere plaatsen in onze gemeente, dat de wadi uitgroeit tot een grasveld vol met onkruid en de diepe gracht een broeiplaats wordt voor ratten.

We kunnen ook niet akkoord gaan met de kosten waarmee we opgezadeld worden en de beperkte subsidieregeling toegekend door Riant. Wij weten dat bij vele andere projecten in onze naburige gemeenten Edegem en laatst nu ook Duffel de bewoners zelfs tot 100% van de kosten vergoed worden.

Wij vragen een meer correcte en billijke regeling voor de te maken kosten.

Als bewoners bleven we telkens onwetend omtrent de door het studiebureau genoteerde en weerhouden opmerkingen geformuleerd tijdens de verschillende infovergaderingen. Na elke vergadering ontbrak elke vorm van verslag of feed-back naar de bewoners.

Wij vragen U dan ook heer Burgemeester en Leden van de gemeenteraad, door een nieuwe constructieve en open dialoog met alle betrokken bewoners, ons vertrouwen in dit projekt te willen herstellen.

Hoogachtend,

32 handtekeningen bewoners”

afgesloten M. Vermeeschlaan Lintsesteenweg

Vraag weggestemd

Op de jongste gemeenteraad vroeg de gezamenlijke oppositie (Vlaams Kartel, VLD, PH7) uitstel van één of twee maanden van het voorliggende agendapunt om het terug met de bewoners te bekijken en heronderhandelen.

De bestuursmeerderheid wenste hier niet van te weten. Volgens het Hovese schepencollege “werden er verschillende informatievergaderingen belegd met de betrokken bewoners. Alle punten van het project werden overlopen en er werd rekening gehouden met de opmerkingen van de bewoners. Het voorliggende dossier is af”.

Uiteindelijk keurde de bestuursmeerderheid (Hove Beweegt – CD&V) het punt goed tegen de voltallige oppositie die tegen stemde.