Taalgrens, geldgrens : enkel Vlaanderen beboet fietsen zonder licht

Ongeveer 5.000 fietsers worden elk jaar beboet in België wegens het rijden zonder licht. Alleen, 99% van deze boetes worden uitgereikt in Vlaanderen. Wie fietst zonder verlichting in Wallonië hoeft zich enkel zorgen te maken voor zijn veiligheid, niet voor zijn portemonnee. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Brecht Vermeulen (N-VA) opvroeg aan ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

De cijfers die Vermeulen opvroeg hebben betrekking tot de periode van 2014 en 2017 en zijn opgedeeld per provincie. Uit die opdeling valt vooral het kleine aantal boetes uitgereikt in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op. In de provincie Namen werd er in de bovengenoemde vier jaar zelfs maar 1 (sic) boete uitgeschreven wegens het onverlicht fietsen. Henegouwen doet iets ‘beter’ met 29 boetes. In totaal werden 98,8% van de boetes uitgeschreven in Vlaanderen. Brussel is goed voor 0,9% en Wallonië voor een minuscule 0,3%.

Vermeulen (N-VA) : “Cijfers tonen mentaliteitsverschil Noorden en Zuiden aan”

“Zowel de Vlaamse lokale besturen als bevoegd Vlaams minister Weyts zetten in op verdere bewustmaking van het gevaar om zonder verlichting te rijden met de fiets. Het sluitstuk van dit beleid is uiteraard ook het beboeten van de hardleerse fietsers”, zo vertelt N-VA’er Vermeulen via een persmededeling. “Hoewel de verkeerswetgeving nog steeds een federale materie is, blijkt dat deze inbreuken enkel in Vlaanderen met boetes wordt afgedwongen. De cijfers tonen nog maar eens het mentaliteitsverschil tussen het Noorden en Zuiden aan.”

Volgens de N-VA zijn de verschillen ook niet (hoofdzakelijk) te wijten aan het grotere aantal fietsers in Vlaanderen. “Het is mogelijk dat er in Vlaanderen meer met de fiets gereden wordt, maar dit kan deze sterke verschillen nooit verklaren. Bij andere statistieken met opvallende regionale verschillen wordt vaak een verklaring gezocht in infrastructurele oorzaken, zoals het aantal flitspalen. Dat lijkt hier niet op te kunnen gaan”, vervolgt Vermeulen verder. “Wel is het zo dat wij in Vlaanderen, zeker de laatste jaren, sterk hebben ingezet op een veiligheidscultuur.

N-VA wil scheeftrekking boetes onverlicht fietsen nu financieel rechttrekken

Vermeulen en de N-VA vragen nu om de opbrengsten van de boetes ook te houden in de regio waar ze opgehaald worden. “Door de verdeelsleutel voor de middelen van het verkeersveiligheidsfonds wordt het laks beleid van de Franstaligen ook nog eens financieel beloond. Daarom zou het beter zijn om het Verkeersveiligheidsfonds over te hevelen naar Vlaanderen, zodat de opbrengsten van Vlaamse boetes opnieuw geïnvesteerd kunnen worden in Vlaanderen”.

Afgelopen zomer bleek ook dat nagenoeg alle ANPR-camera’s (zogenaamde slimme camera’s die kentekens kunnen herkennen) worden betaald en opgesteld door Vlaanderen. Ook wat betreft flitspalen is er een grote discrepantie. In 2013 stonden er 230 flitspalen opgesteld in geheel Wallonië tegenover 1.326 in Vlaanderen.

2014 % 2015 % 2016 % 2017 % gem. 2014-2017 gem. %
Vlaanderen 5206 99,0% 4219 98,1% 5222 99,0% 4985 98,7% 4908 98,8%
Brussel Hoofdstad   31  0,6%   60  1,4%   45  0,9%   51  1,0%   47  0,9%
Wallonië   20  0,4%   20  0,5%    6  0,1%   13  0,3%   15  0,3%
TOTAAL 5257 4299 5273 5049

 

Taalgrens = veiligheidsgrens

Door Jonas Nayaert – www.sceptr.net .

Foto’s (c) Gazet van Hove.